Samenvattend is prostitutie in Thailand technisch gezien illegaal
Dit is dus de verkeerde conclusie van jouw voor de rest excellente samenvatting van de situatie.
Enkel de
randverschijnselen van prostitutie zijn illegaal: het openbaar, storend en schaamteloos aanbieden van sexuele diensten is niet toegelaten, het uitbaten van een bordeel is niet toegelaten (vandaar dat je de bar enkel een 'barfine"betaald terwijl de sexuele diensten van de dame door de dame worden afgerekend), pooierschap is verboden, ... Fundamenteel is dat niet erg verschillend van de situatie zoals vroeger in België.
Sommige van die randverschijnselen worden gedoogd, al dan niet - naar verluid - mits een gulle bijdrage aan het pensioenfonds van lokale overheden.
Anderzijds zijn er verschillende (onsucccesvolle) pogingen geweest om prostitutie te legaliseren, wellicht volgens een Duits of Nederlands model. Ik vrees dat het bij pogingen zal blijven. Maar het is niet omdat iets niet wettelijk wordt geregeld (dat is de betekenis van "legaliseren" hier) dat het illegaal is (in de betekenis van "verboden" of "tegen de wet").
In de praktijk wordt prostitutie echter op veel plaatsen gedoogd en is het wijdverbreid aanwezig, vooral in toeristische gebieden zoals Bangkok en Pattaya.
Dat is een foute indruk. Je hebt het nu enkel over prostitutie voor "toeristen". De lokale prostitutie, m.a.w. voor de lokale Thaise man, is overal en is meer dan 90% van de markt voor sexuele diensten. Maar het valt ons niet op. Je kan honderd keer langs een Thais bordeel hebben gewandeld zonder het als dusdanig te hebben herkend.
Zou je hebben vermoed dat achter dit hek zich één van de grootste bordelen van Chiang Mai bevindt? Daar zitten makkelijk minstens 50 dames op je te wachten, maar de paar keer dat ik er was, was ik de enige "farang". En voor "full service" ben je er al snel 2000 baht kwijt. Dus naar Thaise normen is dit een etablissement voor de middenklasse. In de echte HiSo bordelen kom je als buitenlander zelfs niet binnen.