alleen (voor zover ik weet) niet tegen asymptomatisch positief testen. Dus dan moet je zelf de kosten dragen.
Ja, nee en maar.
Nee: doktersconsulten, medicijnen, lab-onderzoeken worden nog steeds vergoed.
Ja: Kamer (in ziekenhuis/ opvang) en voedsel worden niet vergoed.
"Maar': de nu afgesloten verzekeringen hebben geen vergoeding meer voor asymptomatische Covid anders dan hierboven al aangegeven. Maar of dit ook geldt voor al eerder afgesloten polissen, daarover lees ik weinig. Het kan dus best zijn dat "oude" verzekeringen nog wel vergoeden. Hier geldt weliswaar "TIT", maar de Thaise verzekeraars zijn al eerder door de overheid op de vingers getikt dat ze hun verplichtingen moeten nakomen (lees: beloftes uit hun polissen moeten nakomen).
De hierboven, in een andere post, genoemde bedragen van 150.000 baht voor 10 dagen lijken me aan de (zeer) hoge kant. 15,000 baht per dag is eerder een ICU-bed, geen gewoon hospitaalbed. Bij niet symptomatische Covid kom je in een gewoon hospitaalbed en dan praat je over normaal over 2000 baht (soms minder, soms meer). In Bangkok bij de private hospitals zal dat bedrag, als je er ook verzorgd wordt qua voedsel wel hoger liggen. Maar evengoed is het 5000 baht. Of 8000 baht. Maar 15.000 baht/ dag is wel erg veel.
Laat er geen misverstand over bestaan; het is natuurlijk niet leuk, maar het wordt wel weer vergoed door je Nederlandse verzekeraar (afhankelijk van hoe je verzekerd bent is dat je ziektekostenverzekeraar of je reisverzekering. Daarin gelden dan weer, verzekeringstechnisch gesproken, primaire en secundaire aansprakelijkheid van de verzekeraars. Maar dat moet je maar bij je verzekeraar gaan uitvogelen.
Ook blijkt van de in Thailand gearriveerde buitenlanders 1 a 3% besmet na de PCR-test op dag 1 en/ of 5 (cijfers stegen eind december - begin februari, dalen nu weer). Dus nog steeds 97 tot 99% die niet besmet is of raakt.