Er is natuurlijk geen enkel verplichting en in mijn geval niet eens de verwachting om bovenop de afgesproken vergoeding een presentje te krijgen. Toch gebeurt het regelmatig.
De waarde heeft geen belang, de geste op zich is veelzeggend. Het vertelt in feite héél wat over de ingesteldheid van de persoon die je ontvangt, je weet meteen wat voor vlees je in de kuip hebt.
Ik laat maar zelden nieuwe, onbekende klanten toe; mijn (beperkte) agenda geraakt gemakkelijk vol met vaste klanten. Echter, ik hou wel van de spanning en opwinding van een "nieuwtje". Je weet wel, nieuwe bezems vegen schoon!
Het is toch met een klein hartje dat ik dan die nieuwe klant ontvang, wat als ik hem verkeerd heb ingeschat en het een schurk blijkt? Of misschien geen schurk maar iemand die naar DVP's gaat om ze "kapot te neuken" en zijn ego te strelen?
Als hij een presentje mee heeft is het mij meteen duidelijk dat hij mij als mens ziet en niet als afvalbak voor zijn kwak. Daarmee bedoel ik niet dat heren die daar niet aan denken of geen financiële middelen hebben niet even respectvol kunnen zijn, dat wordt dan later wel duidelijk tijdens onze date, het woord "meteen" is hier belangrijk.
Nu hoor ik sommigen van jullie al roepen: "geld is geld, en de klant is koning".
Ik geef toe, deze job doe ik voor het geld! Ik wind daar geen doekjes om.
Maar zelfs als het om geld draait kan je deze job uitoefenen met respect voor jezelf. Een klant die arrogant uit de hoek komt en mij het gevoel geeft dat ik niet meer waard ben dan een stuk vuil (ja, die bestaan!) stop ik met plezier nog wat geld toe om hem buiten te bonjouren. Enkel op die manier blijf ik plezier beleven aan mijn activiteit. Voor het geld, ja maar niet ten koste van mijn zelfrespect.