Als je haar bericht hebt gelezen kun je weten dat ze het heeft over een HPV infectie. Dat is een infectie die ze niet zou hebben gekregen als haar partner niet vreemd zou gaan. Ze roept op dat als je al vreemd gaat, je tenminste je verantwoordelijkheid kunt nemen en condooms gebruikt.
Ja, inderdaad normaliter zou dit een HPV-infectie betreffen doch stelde men dat niet (meer?) vast. Ik zal dit mogelijks wel gehad hebben maar daar konden ze niets meer over zeggen aangezien ze van HPV niets opmerkten. Men bekijkt dit zeer microscopisch gedetailleerd in de vagina. Als ik dan vraag zie je iets verontrustends of afwijkend is het antwoord steenvast neen
. Ik begrijp er zelf ook geen jota van. Je laat toch niet iemand 6-maandelijks terugkomen als je niets afwijkend ziet. Dat is gwn logica voor mezelf. Blijkbaar niet voor mijn arts. Mijn inziens is de enige reden mijn ex man zijn wandelgedrag. En het feit dat je bij baarmoederhalskanker snel moet bij zijn. Als je HPV ook ooit samen met andere SOA's hebt opgelopen is uw kans nogmaals vele x'en hoger op baarmoederhalskanker. Mogelijks dat ze denken dat dit ooit zo kan geweest zijn? En daarom verder zo nauw opvolgen. Baarmoederhalskanker komt bijna altijd van een HPV-infectie.
Hij heeft me alleszins meermaals een SOA doorgegeven. Ik had er zelfs standaard zalf voor in huis. Heb er zeker een 3-tal gehad. Gynaecoloog zei steeds schimmelinfectie door te strakke jeans
. Ze loog tegen mij ik was er zeker van. Ik ben later naar een andere gynaecoloog gegaan.
Sowieso zou een vrouw minimaal 1 uitstrijkje per jaar moeten krijgen voor BMHK. Dit wordt bij de meeste vrouwen echter maar 1x om de 3 jaar gedaan omdat men niet meer terugbetaald krijgt vh ZF.
Heb me intussen nogal toegelegd op die materie door de omstandigheden. Oftewel obsessed. HPV kun je inderdaad ook met condoom krijgen doch is de kans vele x'en kleiner. Vergeet ook niet dat er penis- en keelkanker van komt. En zoals jullie allemaal kussen met dvp. Wees toch voorzichtig lees jullie in.
Zo'n 80-90% van de mensen wordt eens in hun leven besmet met HPV, schrijft men sommige spreken zelfs van alle seksueel actieven. Maak zelf de rekensom. Onderstaand een statistiek van NL in 2020.
Locatie kanker | Aantal1 | Overlijden2 | HPV-attributie | HPV-16/18-attributie |
---|
Baarmoederhals | 824 | 219 | 100% | 71% |
Anus | 272 | 58 | 88% | 87% |
Vagina | 52 | 22 | 71% | 71% |
Schaamlip (Vulva) | 426 | 134 | 15% | 77% |
Penis | 190 | 40 | 32% | 72% |
Mond- en keelholte (Orofarynx) | 681 | 176 | ~48% | 85% |
Totaal | 2.445 | 649 | |
|
Statistiek US;
Based on data from 2015 to 2019, about 47,199 new HPV-associated cancers occur in the United States each year: 26,177 among women, and 21,022 among men.
Cervical cancer is the most common HPV-associated cancer among women, and
oropharyngeal cancers (cancers of the back of the throat, including the base of the tongue and tonsils) are the most common among men.
In general, HPV is thought to be responsible for more than 90% of anal and cervical cancers, about 70% of vaginal and vulvar cancers, and more than 60% of penile cancers. Oropharyngeal cancers traditionally have been caused by tobacco and alcohol, but recent studies show that about 70% of cancers of the oropharynx may be linked to HPV. Many cancers of the oropharynx may be caused by a combination of tobacco, alcohol, and HPV.
Bij condoomgebruik:
De kans dat u besmet raakt is 70% kleiner als u altijd een condoom gebruikt. Condooms kunnen dus veel besmettingen voorkomen. Maar ook als u altijd een condoom gebruikt, kunt u nog besmet raken. Dat komt doordat het virus in en rond de vagina zit, en op en rond de penis. Tijdens het vrijen kan het virus ook op andere plekken komen, bijvoorbeeld aan de handen en in de mond.
Het virus is erg besmettelijk. Als u één keer gevreeën heeft zonder condoom met iemand die besmet was, heeft u 50% kans dat u ook besmet bent geraakt. Als u een condoom heeft gebruikt, is de kans kleiner. Maar ook dan kunt u besmet zijn geraakt. Het virus zit op en rond de penis of de vagina. Tijdens het vrijen kan het ook op andere plekken komen. Bijvoorbeeld aan de handen en in de mond.
Zorg voor jezelf, je naasten en jullie wandelvriendinnen! Wees respectvol.