- 1.468
- 30/06/21
- 3.454
PZC is een klein risico. Het is geen verwaarloosbaar risico. Met name gonorroe is erg besmettelijk, hoewel ik denk dat chlamydia ook oraal over te dragen is. Als je (vrijwel) geen risico wilt lopen, dan kun je altijd met condooms laten pijpen. Sommige condooms smaken minder naar latex en zal je partner prettiger vinden, Glyde is een voorbeeld.Hallo,
Ik lees hier al een tijdje mee, het leek me goed om voor dit bericht een account aan te maken.
Mede naar aanleiding van de berichten hier over hoe verwaarloosbaar klein de kans op een SOA is bij pzc, vond ik dat niet zo een probleem en deed ik dat soms (zelden eigenlijk). Helaas is nu toch gonorroe vastgesteld. Het moet van het afgelopen jaar zijn geweest, in die tijd heb ik iets van 3x pzc gedaan. Ik heb dus ook wel een vermoeden waar ik het heb opgelopen, maar ben niet volledig zeker, vanwege privacy ga ik ook geen namen noemen (regio Den Haag). Dus toch maar een waarschuwing, let hiermee op. Van de arts begrijp ik dat er een golf aan besmettingen is op dit moment. Zeker omdat er ook resistente gonorroe is, dat is wel echt een probleem. Voor mij is duidelijk dat ik geen pzc meer doe, ondanks de vele berichten hier dat het risico verwaarloosbaar is. Doe ermee wat je wilt
Groeten
Voor veel mensen is het kleine risico een acceptabel risico, maar dat is een keuze die iedereen zelf moet maken.
Let ook goed op dat er geen ander slijmvliescontact is. Even met eikel tegen de vulva (buitenkant van de vagina) wrijven kan al een besmetting veroorzaken.
Multiresistente gonorroe is een steeds groter probleem in de wereld. Gelukkig is gonorroe in Nederland nog wel goed te behandelen met antibiotica. Er is geen antibioticaresistentie tegen het huidige 'eerste keus' antibioticum voor gonorroe (ceftriaxon) gemeld.