Discriminatie of gewoon een voorkeur?

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren
Ja, ik ben hier erg scherp op en weet ook wel dat er nuances te maken zijn, maar daar leent een dergelijk forum zich niet altijd voor.
Reden dat ik zo scherp ben, is dat ik met eigen ogen heb gezien wat racisme kan veroorzaken en hoe buitengesloten mensen zich kunnen voelen.
Als autochtone Nederlander (en ik heb de indruk dat op dit forum 95% autochtoon is), kunnen we ons hier niet zoveel bij voorstellen.

Ik vind dat in deze discussie dan soms ook erg gemakkelijk wordt gezegd dat DVP's het volste recht hebben om racistisch te zijn (daar komt expliciete uitsluiting namelijk gewoon op neer) en ik kan geen enkele valide reden verzinnen waarom een rechter hier een uitzondering gaat maken.

Laat natuurlijk onverlet dat iedere DVP het altijd en zonder uitzondering het volste recht heeft om een klant te weigeren.

Dat ben ik wel met je eens. Het is wel goed om ons te realiseren dat uitsluiting in een advertentie een vernederend gevoel kan geven bij de uitgeslotenen op basis van kenmerken waar hij niks aan kan doen.

Ja, ik ben hier erg scherp op en weet ook wel dat er nuances te maken zijn, maar daar leent een dergelijk forum zich niet altijd voor.
Reden dat ik zo scherp ben, is dat ik met eigen ogen heb gezien wat racisme kan veroorzaken en hoe buitengesloten mensen zich kunnen voelen.
Als autochtone Nederlander (en ik heb de indruk dat op dit forum 95% autochtoon is), kunnen we ons hier niet zoveel bij voorstellen.

Ik vind dat in deze discussie dan soms ook erg gemakkelijk wordt gezegd dat DVP's het volste recht hebben om racistisch te zijn (daar komt expliciete uitsluiting namelijk gewoon op neer) en ik kan geen enkele valide reden verzinnen waarom een rechter hier een uitzondering gaat maken.

Laat natuurlijk onverlet dat iedere DVP het altijd en zonder uitzondering het volste recht heeft om een klant te weigeren.
Daar heb je ook helemaal gelijk in.
Tegelijkertijd wordt het vak van DVP ook wel erg makkelijk gelijk geschaald met taxichauffeur of schoenenverkoopster. Onder het motto: ze verlenen allemaal een dienst.
Ja, dank je de koekoek.

Het is voor mannen hier blijkbaar erg gemakkelijk om zogenaamd 'in de huid van de dvp te kruipen' en daar dan ook een oordeel over te vellen.

Dus we draaien het even om. Je bent als man platzak en hebt snel geld nodig. Dus je biedt je lichaam aan voor seks. Je bent geen homo, maar je moet wat.
Daar lig je dan, op je buik. Mister X uit land Y is klaar om je van achteren te penetreren. Helaas kom je er net te laat achter dat Mister X uit land Y een pesthekel aan homo's heeft. En volgens zijn geloof heeft hij daar het volste recht toe. Want homo's zijn vies en fout.
Voor je boe of bah kan zeggen wordt je kont compleet uitgewoond door Mister X.
Hoe groot acht je de kans dat je de vrienden en broers van Mister X binnenlaat en weer op je buik gaat liggen met het risico dat je (inmiddels rode) ster opnieuw uitgewoond wordt ter meerdere eer en glorie van geloofsovertuiging Z???

Of zeg je: ik discrimineer niet, maar ik wil het risico op een tweede darmperforatie wel zoveel mogelijk beperken.

Pick your favorite.
Ik zou het wel weten. Zelfbescherming to the max. En never een mister X meer in mijn bed.

Vervang homo's voor vrouwen, er zijn genoeg religies en landen waar vrouwen minder dan een hond zijn.

Veel kwetsbaarder dan een seconde voor de penetratie kun je niet zijn. En bij twijfel ben je simpelweg te laat.
Het gaat dus niet om discriminatie, maar om risico calculatie en zelfbescherming.

Eens, maar ik kan mij ook best voorstellen al die mensen die zich verzetten tegen de multiculturele samenleving en alle mistanden die daar bij horen.
Er zijn hele wijken in de grote steden die uit niet westerse immigranten bestaan, en als je naar een programma als opsporing verzocht kijkt zie je bijna uitsluitend mensen met een kleurtje als verdachte. En die ongebreidelde vluchtelingen stroom wat jaarlijks binnen komt, daar wordt ik niet vrolijk van. Maar ook de politiek die geen regie heeft, en beleid voert waar het merendeel van de bevolking niet achter staat, is zorgelijk.
Ben je dan racist of meer een bezorgde burger?
Dan ben je een bezorgde burger en inderdaad; de cijfers ondersteunen de conclusie dat we een groot probleem hebben met te grote groepen immigranten.
En ik ben persoonlijk ook bepaald geen voorstander van ongebreidelde immigratie; helemaal niet uit Afrika/Midden Oosten.

Maar... dat laat onverlet dat we niet iedereen over 1 kam moeten scheren en 'dus alle zwarte mensen niet deugen'.
Dat artikel 1 is er niet voor niets en m.i. erg belangrijk in onze rechtsstaat.

Daar heb je ook helemaal gelijk in.
Tegelijkertijd wordt het vak van DVP ook wel erg makkelijk gelijk geschaald met taxichauffeur of schoenenverkoopster. Onder het motto: ze verlenen allemaal een dienst.
Ja, dank je de koekoek.

Het is voor mannen hier blijkbaar erg gemakkelijk om zogenaamd 'in de huid van de dvp te kruipen' en daar dan ook een oordeel over te vellen.

Dus we draaien het even om. Je bent als man platzak en hebt snel geld nodig. Dus je biedt je lichaam aan voor seks. Je bent geen homo, maar je moet wat.
Daar lig je dan, op je buik. Mister X uit land Y is klaar om je van achteren te penetreren. Helaas kom je er net te laat achter dat Mister X uit land Y een pesthekel aan homo's heeft. En volgens zijn geloof heeft hij daar het volste recht toe. Want homo's zijn vies en fout.
Voor je boe of bah kan zeggen wordt je kont compleet uitgewoond door Mister X.
Hoe groot acht je de kans dat je de vrienden en broers van Mister X binnenlaat en weer op je buik gaat liggen met het risico dat je (inmiddels rode) ster opnieuw uitgewoond wordt ter meerdere eer en glorie van geloofsovertuiging Z???

Of zeg je: ik discrimineer niet, maar ik wil het risico op een tweede darmperforatie wel zoveel mogelijk beperken.

Pick your favorite.
Ik zou het wel weten. Zelfbescherming to the max. En never een mister X meer in mijn bed.

Vervang homo's voor vrouwen, er zijn genoeg religies en landen waar vrouwen minder dan een hond zijn.

Veel kwetsbaarder dan een seconde voor de penetratie kun je niet zijn. En bij twijfel ben je simpelweg te laat.
Het gaat dus niet om discriminatie, maar om risico calculatie en zelfbescherming.
Eens, en daarom mag een DVP ook altijd een klant weigeren. En ik vergelijk een DVP absoluut niet met een taxichauffeur of de bakker om de hoek.

Maar dat is wat anders dan bijv. in je advertentie zetten dat je alle zwarte mensen uitsluit. We hebben nog niets van Veerle gehoord, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit is toegestaan.

Eens, en daarom mag een DVP ook altijd een klant weigeren. En ik vergelijk een DVP absoluut niet met een taxichauffeur of de bakker om de hoek.

Maar dat is wat anders dan bijv. in je advertentie zetten dat je alle zwarte mensen uitsluit. We hebben nog niets van Veerle gehoord, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit is toegestaan.
Maar ook juristen kunnen hier verschillend over denken. Ik ben meer benieuwd hoe de bond van prostituees hier instaat, hopelijk kan @Empress Layla binnenkort hier iets over zeggen

Ik vraag me af of dit echt niet is toegestaan als je het netjes verwoordt.
En hoe zit het dan met leeftijdsdiscriminatie?

Die vrouwen mogen weigeren wie ze willen toch? Ik zou liever geen tijd ,geld en moeite stoppen in een DVP die mij liever niet ontvangt.
Ongeacht de reden en/of ik daar wat aan kan doen.
Bovendien heb ik zelf ook een voorkeur naar bepaalde dames boven andere en ik zie daar ook geen issue in?

Afijn, ik wens jullie allemaal een hele fijne avond.

Laatst bewerkt:
Het gaat in dit bericht toch juist specifiek wél om huidskleur? Hoezo zou het dan niet met huidskleur te maken hebben? Racisme is letterlijk dat onderscheid maken op basis van hun ras.

Er zijn genoeg redenen om wel racistisch te zijn richting de mannen met een andere etniciteit. Het is wel erg makkelijk om het altijd op 'slechte ervaringen' te gooien.
Ik ken genoeg dames die letterlijk verkracht/misbruikt zijn door blanke mannen, maar we hoeven toch nooit een bericht te zien dat die niet welkom zijn?

Vooroordelen zijn hardnekkig en racisme speelt absoluut een rol, zeker bij de oostblokkers die in hun eigen land nog nooit iets anders hebben meegemaakt.
Ook speelt het een rol dat er genoeg mannen zijn (waaronder hun vriend) die het vaak fijner vinden als een meid niet met donkere mannen neukt. Dat heb ik ook vaak genoeg gehoord.

Dat het de vrije keuze van de dame is, dat staat vast, dus de discussie is nutteloos. Maar dat we iedere keer maar collectief onze kop in het zand steken en doen alsof het aan de 'slechte ervaringen' ligt of dat het hun type niet is (terwijl ze bejaarde olifanten een beurt geven) is vrij naief of bewust kortzichtig.
Je hoeft mij helemaal niets over verkracht/misbruikt te vertellen, dat is al een probleem sinds beginjaren 90 met die eerste Tsjechische meisjes, maar ook meisjes van andere nationaliteiten hadden toen al mee te maken.

En wie dat flikten dat interesseert mij totaal niet, dus of dat blanke gele of bruine mannen waren.
Ik heb in de Hollandse buurten eigenlijk alleen maar blanke, volgens mij Hollandse?, maar in ieder geval blanke mannen gezien, die door gespierde jongens op straat werden gemikt.

Maar dat is mijn punt in deze topic helemaal niet, het kunnen ook kleine dingetjes zijn waardoor een dame/meisje weigert, bijvoorbeeld uiterlijk of misschien stonk die man, was hij de dik of te dun of maakte hij een verkeerde opmerking, je kan van allerlei kleine dingetjes bedenken , maar dat wordt niet duidelijk in het verhaal van groentje1970.

Zelf denk ik dus dat zij slechte ervaringen had met een soortgelijke man in het verleden en hem daardoor weigerde.

Waar ik een beetje van baal is dat het iedere keer op discriminatie/racisme wordt gegooid.

Wat ik ook niet geloof is dat die dame daadwerkelijk heeft gezegd: jij bent een negroïde man jou moet ik niet.
Nee een dame zal altijd een smoesje verzinnen, dus hoe weten we nu in dit geval of het daadwerkelijk om discriminatie gaat? Precies dat weten we dus niet.

Wel weet ik dat sommige dames uit het oosten geen donkere mannen willen, daar heb je gelijk in, maar ook dat wordt ook niet duidelijk in het verhaal van groentje (dat het een ex Oostblok dame was)
En nogmaals dames uit het oosten weigeren mij ook weleens, in het hier en nu en in het verre verleden dus ook ik kan zeggen dat ik word gediscrimineerd.

Nee al met al denk ik dat er in het geval van groentje1970 zijn verhaal geen sprake is van discriminatie,

Ook de wetgever stelt dat de prostitutiebranche met niets anders te vergelijken is. Dus alle vergelijkingen gaan mank. Ik denk dat zelfs de Hoge Raad over deze kwestie verdeeld kan zijn.

Laatst bewerkt:
Je hoeft mij helemaal niets over verkracht/misbruikt te vertellen, dat is al een probleem sinds beginjaren 90 met die eerste Tsjechische meisjes, maar ook meisjes van andere nationaliteiten hadden toen al mee te maken.

En wie dat flikten dat interesseert mij totaal niet, dus of dat blanke gele of bruine mannen waren.
Ik heb in de Hollandse buurten eigenlijk alleen maar blanke, volgens mij Hollandse?, maar in ieder geval blanke mannen gezien, die door gespierde jongens op straat werden gemikt.

Maar dat is mijn punt in deze topic helemaal niet, het kunnen ook kleine dingetjes zijn waardoor een dame/meisje weigert, bijvoorbeeld uiterlijk of misschien stonk die man, was hij de dik of te dun of maakte hij een verkeerde opmerking, je kan van allerlei kleine dingetjes bedenken , maar dat wordt niet duidelijk in het verhaal van groentje1970.

Zelf denk ik dus dat zij slechte ervaringen had met een soortgelijke man in het verleden en hem daardoor weigerde.

Waar ik een beetje van baal is dat het iedere keer op discriminatie/racisme wordt gegooid.

Wat ik ook niet geloof is dat die dame daadwerkelijk heeft gezegd: jij bent een negroïde man jou moet ik niet.
Nee een dame zal altijd een smoesje verzinnen, dus hoe weten we nu in dit geval of het daadwerkelijk om discriminatie gaat? Precies dat weten we dus niet.

Wel weet ik dat sommige dames uit het oosten geen donkere mannen willen, daar heb je gelijk in, maar ook dat wordt ook niet duidelijk in het verhaal van groentje (dat het een ex Oostblok dame was)
En nogmaals dames uit het oosten weigeren mij ook weleens, in het hier en nu en in het verre verleden dus ook ik kan zeggen dat ik word gediscrimineerd.

Nee al met al denk ik dat er in het geval van groentje1970 zijn verhaal geen sprake is van discriminatie,

Ik was betrokken bij het draadje waar Groentje het over had, dus ik weet wel waar het over ging. Het ging letterlijk over een dame die in haar profiel had staan dat ze niet met negers date. Dus het gaat hier helemaal niet om een man die geweigerd werd aan de deur omdat hij te oud, dik, lang, dun, stinkend, dronken, gehandicapped of aggressief was.
En ja, jij kan ook zeggen dat je gediscrimineerd wordt als je geweigerd wordt om je kleur. Net zoals je in Japan of Korea ook vaak geweigerd wordt als je niet Japans bent. En dat is dan nog begrijpelijk omdat je waarschijnlijk de taal niet spreekt.

Maar goed, er is al genoeg over gezegd denk ik. Een dame mag iedereen weigeren. Maar ik vind het altijd kortzichtig om te doen alsof het altijd aan de klanten ligt. Sommige mensen zijn gewoon racistisch, punt.

Denk dat zoiets vrij simpel te ondervangen is...
'Vanwege slechte ervaringen in het verleden ontvang ik liever geen......'
Denk dat er dan al heel anders naar gekeken wordt.
Emotioneel en sociaal gezien is dit een prima reden.

Wettelijk mag je dan nog niet zeggen "Geen Negers" "Geen Moslims" "Geen dikke mannen"

Het gaat er niet om of een DvP iedereen moet aannemen als klant (we zijn het er allemaal over eens dat als een dvp dat niet wilt,, ze het ook zeker niet moet doen), het gaat er om of je openbaarlijk kenbaar mag maken dmv het zetten in een add dat je bepaalde groepen uitsluit. Daarbij zul je moeten kijken naar wettelijke bepalingen en oa art. 1 uit de Grondwet.

Denk dat zoiets vrij simpel te ondervangen is...
'Vanwege slechte ervaringen in het verleden ontvang ik liever geen......'
Denk dat er dan al heel anders naar gekeken wordt.

Nee hoor. Dit is al uitgebreid besproken en aangegeven door wat leden die juridisch beter onderlegd zijn, dus ik snap niet waarom deze cirkeldiscussie blijft ontstaan.

Je mag iedereen weigeren zonder opgaaf van reden. Maar zodra je wél als reden geeft dat je een groep mensen (dus geen individu) niet als klant ontvangt, breek je de wet tenzij er een reden is die algemeen toepasbaar is.

Dat iets niet mag van de wet betekent niet dat er iemand aangifte gaat doen of dat er politie aan je deur staat, zo werkt de wereld niet. Maar de regels zijn vrij duidelijk voor iemand die een dienst of product verkoopt.

Ik was betrokken bij het draadje waar Groentje het over had, dus ik weet wel waar het over ging. Het ging letterlijk over een dame die in haar profiel had staan dat ze niet met negers date. Dus het gaat hier helemaal niet om een man die geweigerd werd aan de deur omdat hij te oud, dik, lang, dun, stinkend, dronken, gehandicapped of aggressief was.
En ja, jij kan ook zeggen dat je gediscrimineerd wordt als je geweigerd wordt om je kleur. Net zoals je in Japan of Korea ook vaak geweigerd wordt als je niet Japans bent. En dat is dan nog begrijpelijk omdat je waarschijnlijk de taal niet spreekt.

Maar goed, er is al genoeg over gezegd denk ik. Een dame mag iedereen weigeren. Maar ik vind het altijd kortzichtig om te doen alsof het altijd aan de klanten ligt. Sommige mensen zijn gewoon racistisch, punt.
Sommige mensen zijn zeker racistisch, dat is zeker, maar dat wil nog niet zeggen dat dames racistisch zijn. Mijn punt is dat er een topic wordt opgestart waaruit helemaal niks blijkt dat het allemaal is zoals jij zegt dat het is, ik reageer daarop, vervolgens blijkt het anders te liggen en die dame heeft in een advertentie gezegd dat zij geen donkere mannen wil.

Dat had groentje wel ff kunnen zeggen in zijn verhaaltje, waar jij zo betrokken bij bent.

Dames zijn echt niet zo racistisch als jij denkt hoor, nee dat valt best wel mee.

Waarom zou je je racistisch uiten als DVP.
Probeer dat te omzeilen, en houdt je het recht voor ( en ook aangegeven) dat je iemand zonder opgaaf van reden mag , kan en zal weigeren.

Dan kan het wel zo zijn dat je er pas achter komt als iemand op komt dagen. En dan moet je degene nog gaan weigeren.

Bij "Geen Finnen", weten alle Finnen vooraf waar ze aan toe zijn.

Dan kan het wel zo zijn dat je er pas achter komt als iemand op komt dagen. En dan moet je degene nog gaan weigeren.

Bij "Geen Finnen", weten alle Finnen vooraf waar ze aan toe zijn.
dit

als je meerdere keren een uur (of meer) reserveert voor een klant en dan pas aan de deur ziet dat 'ie zwart is en hem dan pas weigert, heb je als dvp voor niks een kostbaar uur vrij gehouden, en heb je een (terecht) chagrijnige klant voor je neus die voor niks gekomen is...

eventueel kan je tijdens het appen/bellen vragen of iemand donker is, maar ja dan nog hebben jij en je klant hun tijd verdaan, en kan de klant alsnog deze racistische vraag in een review melden

het in je advertentie melden is voor beide partijen de meest efficiënte methode moet ik toegeven

Laatst bewerkt:
dit

als je meerdere keren een uur (of meer) reserveert voor een klant en dan pas aan de deur ziet dat 'ie zwart is en hem dan pas weigert, heb je als dvp voor niks een kostbaar uur vrij gehouden, en heb je een (terecht) chagrijnige klant voor je neus die voor niks gekomen is...

eventueel kan je tijdens het appen/bellen vragen of iemand donker is, maar ja dan nog hebben jij en je klant hun tijd verdaan, en kan de klant alsnog deze racistische vraag in een review melden

het in je advertentie melden is voor beide partijen de meest efficiënte methode moet ik toegeven
Dat is dan onvermijdelijk de consequentie en kan lastig zijn.
Maar dat is dan maar zo en een lastige situatie is geen reden om een wet niet te handhaven en racisme te tolereren.

Emotioneel en sociaal gezien is dit een prima reden.

Wettelijk mag je dan nog niet zeggen "Geen Negers" "Geen Moslims" "Geen dikke mannen"

Het gaat er niet om of een DvP iedereen moet aannemen als klant (we zijn het er allemaal over eens dat als een dvp dat niet wilt,, ze het ook zeker niet moet doen), het gaat er om of je openbaarlijk kenbaar mag maken dmv het zetten in een add dat je bepaalde groepen uitsluit. Daarbij zul je moeten kijken naar wettelijke bepalingen en oa art. 1 uit de Grondwet.
Correct; heb je al een idee wanneer je antwoord gaat krijgen of hebben ze dat niet gezegd?
Echt urgent zal het niet zijn, maar ben toch benieuwd naar het antwoord.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jij wat met artikel 1 hebt. ik kan er naast zitten hoor, het is niet dat je het steeds aanhaalt of zo…
Tja, dat is niet voor niks het belangrijkste artikel uit de grondwet en racisme vind ik persoonlijk een ernstige zaak.

En daarom verbaast het me dat mensen serieus denken dat dit niet voor DVP's geldt 'omdat ze een specifiek beroep' hebben en (we zitten inmiddels op pagina 17) ik nog steeds lees dat het met een andere formulering wel zou zijn toegestaan of 'omdat het lastig is voor DVP's' deze wet niet hen geldt.
Maar maak je verder zorgen hoor; artikel 1 is geen obsessie.

Oud onderwerp: Hoi . Er is al meer dan 120 dagen geen bericht meer geplaatst in dit onderwerp.
Weet je zeker dat je reactie nog wel relevant is?
Terug
Bovenaan Onderaan