Waar je een leeftijdsgrens moet trekken, dat blijft een lastig verhaal, omdat je juridisch nu eenmaal niet veel anders kan dan een grens op basis van kalenderleeftijd. Maar mentaal is het een stuk lastiger. Sommige mensen zullen nooit mentaal volwassen genoeg worden om zelf beslissingen te nemen met betrekking tot hun eigen seksualiteit. En anderen zijn vroegrijp en gaan als 13- of 14-jarige al 'rotzooien' zonder later problematische gevolgen. Dus of die grens nu op 16, 18 of 21 jaar moet worden gelegd, dat kan je uiteindelijk nooit echt hard maken.
Persoonlijk ben ik er voor om juridisch zoveel mogelijk vormen van 'meerderjarigheid' gelijk te trekken en dan ligt 18 jaar voor de hand. Dat betekent verlies van seksuele autonomie voor meisjes van 16 en 17 jaar en dat is voor een aantal meisjes jammer. Tegelijk betekent dat dat er vrouwen van 18/19/20 jaar zullen zijn die DVP worden en daar later spijt van krijgen en er dan weer uit stappen, maar dat hoeft niet persé een ramp te zijn. Ook iemand van 21 jaar is eigenlijk best wel weer jong, zeg ik dan op mijn beurt als veertiger.
Als de WRS straks wordt aangenomen krijgen we een heel vreemde situatie: je mag met iemand van 16 jaar wel seks hebben, maar geen geld geven en er ook geen naaktfoto van hebben. Is iemand eenmaal 18 jaar, dan mag je seks hebben en er een naaktfoto van hebben, maar je mag geen geld geven voor de seks. Pas als iemand 21 jaar is, mag je ook geld geven voor de seks.
Cruciaal bij alle wetgeving is ook dat de wetshandhaver er redelijk mee om gaat. Dat is nu misschien wel het grootste probleem.