Algemeen Thailand algemene informatie

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren
Het is niet zozeer "extra". Eerder iets dat buiten hun kultuur valt.

Thai kussen zelden of nooit. Ze zullen aan elkaars wang ruiken. Bij jongere Thai is een Westerse kus al wat meer ingeburgerd.


De meer op Westerse bezoekers gerichte dames zullen sneller zoenen en soms zelfs tongzoenen. Dus je hebt wel een goede kans iemand te treffen die (tong)zoent onder de DVPs die op Westerse mannen vallen. Ik heb er alleszins nooit voor moeten bijbetalen: of ze deden het, of ze deden het niet.
 
Een algemene vraag
Een collega is dit jaar een paar keer naar Thailand geweest en had laatste keer problemen bij het land binnen te komen .
Ik dacht altijd dat je Thailand per jaar 2 keer via een landgrens binnen mocht en oneindig keer via luchthaven zolang je maar niet over 180 dagen per jaar zit , nu hij was dit jaar 2 keer via luchthaven binnengekomen en 2 keer over landgrens en de 2de keer toen hij het land binnenkwam had hij moeilijkheden en moest hij een visa van 1900bhat kopen (was over landgrens met Maleisië meschien dat ze hier corrupt zijn),weet er iemand hoe de regelgeving juist is ? Ga dit jaar 3 keer via luchthaven en 1 keer over landgrens binnengaan naar Thailand
 
@ben13 het beste kan je hiervoor Google gebruiken om te achterhalen wat de officiele regels zijn, de praktijk kan echter anders zijn. Regels/wetten en Thailand gaan niet goed samen..


Officieel mag je dus 2x het land in. Nou ja daar ga ik ook altijd overheen.. TiT!
 
Heb dit ook al proberen op te zoeken maar de informatie op Google spreekt elkaar tegen , de link die jij doorstuurt geeft ook maar 30 dagen aan terwijl dit nu 60 dagen is dacht ik en voorheen 29 dagen 🤷‍♂️🤷‍♂️
 
Een algemene vraag
Een collega is dit jaar een paar keer naar Thailand geweest en had laatste keer problemen bij het land binnen te komen .
Ik dacht altijd dat je Thailand per jaar 2 keer via een landgrens binnen mocht en oneindig keer via luchthaven zolang je maar niet over 180 dagen per jaar zit , nu hij was dit jaar 2 keer via luchthaven binnengekomen en 2 keer over landgrens en de 2de keer toen hij het land binnenkwam had hij moeilijkheden en moest hij een visa van 1900bhat kopen (was over landgrens met Maleisië meschien dat ze hier corrupt zijn),weet er iemand hoe de regelgeving juist is ? Ga dit jaar 3 keer via luchthaven en 1 keer over landgrens binnengaan naar Thailand
Er is geen wetgeving die dit exact omschrijft. Er zijn wel richtlijnen maar zelfs die verschillen afhankelijk van de bron/regio.

Het is steeds de Immigration Officer die uiteindelijk beslist. Jouw leeftijd, beroep/inkomen en nationaliteit zal daarbij een rol spelen.

De "Visa Exemption" is een gunstmaatregel waardoor je het land mag binnenkomen zonder visum. Dit geldt niet voor alle nationaliteiten en evenmin krijgt iedereen hetzelfde aantal dagen. Voor ons, Belgen en Nederlanders, is dit momenteel nog steeds dertig dagen.

Deze maatregel dient om het toerisme te promoten en is gericht naar "standaard" toeristen die enkele dagen of weken van hun vakantie in Thailand willen doorbrengen.

Wie meerdere maanden per jaar in Thailand wil verblijven, is geen "standaard" toerist meer en vraagt beter een visum aan. Tourist Single Entry, Tourist Multiple Entry, "retirement",…

Via deze visa toon je aan dat je over voldoende financiële mogelijkheden beschikt om jouw verblijf te bekostigen én wordt het risico beperkter dat je illegaal aan het werk gaat.

In het verleden had je duizenden "toeristen" die illegaal in de duikcentra of horeca actief waren, en maandelijks een "visa-run" deden, wat eigenlijk een industrie op zichzelf was.

Indien je zonder visum het land binnenkomt, en dan nog eens borderruns doet, dan maak je jezelf verdacht.

Blijf je langer dan dertig dagen in Thailand, en dit meerdere keren per jaar, vermijd dan problemen en vraag gewoon een visum aan. ;)
 
Als je dezelfde wisselkantoren gebruikt, is hartje Bangkok net iets goedkoper. Maar als je een willekeurig kantoortje gebruikt niet.

Het verschil is niet heel groot; vaak 5 of 10 satang/ euro., afhankelijk van de coupures (biljetten van 500 euro geven een betere koers dan die van 5). Ik zou kiezen voor het gemak
 
Laatst bewerkt:
Nog een vraagje. Kennen jullie hotels waar je een kamer kan huren voor een paar uurtjes ter hooghte van Nana Plaza? Voor een freelancer short time mee naar toe te nemen.
In het complex van Nana zijn kamers en Soi 7/1 kan je ook per uur huren in de hotels daar , maar vraag het gewoon aan de freelancer die weten zelf ook wel waar je dit kan vinden 😉
 
Het zou me inderdaad zeer verwonderen indien de freelancer niet zou weten waar je mee naartoe te nemen, hetzij een hotel in de buurt, maar meer waarschijnlijk een kamertje dat ze kan gebruiken..

Zo ben ik ooit meegenomen door een freelancer naar een kamer die ze van een lokale politieman "huurde". Op het kledingrek zag ik zijn uniformen hangen, tegen de muur stonden een paar laarzen en op een kast lag een uniformpet en een politiehelm.
 
Is het het voordeligst om geld te wisselen op de benedenverdieping van de luchthaven of in hartje Bangkok?
Ik zorg er altijd voor dat ik ongeveer duizend THB van een vorige trip overhoud om bijvoorbeeld het vervoer van de luchthaven naar het hotel te bekostigen. De MRT kun je contactloos betalen met een kredietkaart door deze bij de in- en uitgangspoortjes te badgen. Helaas is dit nog niet mogelijk voor de Airport Rail Link en BTS. Een Grab taxi, die sinds enkele maanden officieel aanwezig is op Suvarnabhumi Airport (Exit 4), kun je via de app betalen (met kredietkaart of contant).

In Bangkok is Superrich wellicht de populairste geldwisselkantoor. Ik ga echter altijd naar Vasu Exchange op de hoek van Sukhumvit soi 7/1. De wisselkoersen verschillen nauwelijks van die van Superrich, maar je hebt daar wel veiligheid, privacy en comfort (airco, sofa) en bovendien hoef je niet in een lange rij te wachten.

Een alternatief is nog steeds geld opnemen bij een ATM. Hier komen wel transactiekosten en minder gunstige wisselkoersen bij kijken, maar het voordeel is dat je het contante geld niet onderweg, in het vliegtuig of elders, kunt verliezen of dat het gestolen kan worden. Het is het beste om binnen in een bankkantoor een ATM te gebruiken voor het geval je kaart wordt ingeslikt. Dit kan gebeuren, en het is een stuk eenvoudiger om je kaart terug te krijgen als deze in een automaat binnen een bankkantoor wordt ingeslikt dan wanneer dit op straat gebeurt. Voor zover ik weet, is Krungsri Bank de enige waar je tot 30.000 THB (±760 EUR) in één keer kunt opnemen. Dat scheelt ook, omdat je per geldopname een vaste kosten betaalt aan zowel de Thaise bank als jouw bank hier.

Bij een wisselkantoor betaal je doorgaans geen vaste kosten, dus het maakt niet uit of je een groot bedrag in meerdere keren omwisselt. Sommige kantoren geven echter een iets betere wisselkoers voor grotere biljetten. Beschadigde biljetten worden niet geaccepteerd.
 
Laatst bewerkt:
Nog een vraagje. Kennen jullie hotels waar je een kamer kan huren voor een paar uurtjes ter hooghte van Nana Plaza? Voor een freelancer short time mee naar toe te nemen.
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je voor een short time hotel zou kiezen, maar weet dat bijna geen enkel hotel in Thailand er een probleem van maakt als je een gast mee naar je kamer neemt. Dit bespaart je de kosten van een short time hotel. Ik geef de voorkeur aan hotels die de gast registreren en het paspoort bijhouden totdat de gast vertrekt. Sommige hotels bellen zelfs om te vragen of alles in orde is op het moment dat je gast wil vertrekken. Je kunt het beste een kamer voor twee personen reserveren, ook al reis je alleen. Dit kost vrijwel nooit extra, maar kan discussies voorkomen wanneer je een gast meebrengt. De meeste hotels zullen wel extra kosten in rekening brengen als je meer dan één gast meebrengt.
 
Een ATM geldopname is met een NL bankpas relatief duur, omdat je naast de 220 baht van de Thaise bank (ATM) ook nog transactiekosten betaald aan je Nederlandse bank plus een percentage opslag.

Om dit enigszins in te perken gebruik ik Wise. In de app kun je je geld omzetten in Baht. Sowieso rekent Wise een gunstige koers tov je NL bank. Je neemt in Thailand dan geld op met je Wise bankpas. Dat geld komt uit je Baht-rekening. Wise rekent over de eerste 200€ geen kosten , daarna 1,75% maar dat is nog altijd (veel) goedkoper dan wat je NL bank rekent.

Een Wise rekening is gratis en je kunt fysieke kaart ook gebruiken voor contactloze betalingen in bijv de metro (MRT). Ik koppel m'n Wise kaart ook aan Bolt en Grab.

Tip van Flip; maak een digitale kaart aan (wederom gratis) en gebruik die voor Grab en Bolt. Na je verblijf verwijder je die weer. Kan er ook geen misbruik van worden gemaakt mocht iemand het hacken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan