Naarmate die poppen meer en meer, maar nog niet helemaal, op een echte mens beginnen te gelijken, krijgen ze te maken met het Uncanny Valley effect.
Studies hebben keer op keer uitgewezen dat de meeste mensen geen probleem hebben met robots die er als robots uitzien, maar naarmate die dingen meer en meer een menselijk uitzicht krijgen, ontstaat er afkeer. De verklaring voor dt effect is nog onduidelijk, maar het zou kunnen dan bij een robot met menselijke trekjes, de waarnemer zich op die menselijke trekjes richt en dat "leuk" of "aangenaam" vindt, m.a.w. een verbetering t.o.v. een kille robot. Maar wanneer het menselijke aspect begint te overheersen, wordt de aandacht meer gevestigd op de "robot" aspecten en dat wordt dan gezien als een "defect" of "tekortkoming".
Inderdaad. Gek dat het bij de effecten/verklaringen maar summier aangegeven staat ('violation of human norms') , maar m.i. is het een variant van wat sommige mensen "creepy" maakt - denk aan strak aanstarende zwervers die in zichzelf zitten te mompelen . Of, erger, een interactie met je beginnen .
Misschien dat je in abstracte zin emphatie hebt voor herkenbare psychiatrische patienten ,(of mensen die knetterstoned of skyhigh zijn) - maar als ik eerlijk ben - dicht bij naast me heb ik dat een stuk minder.
Wat dat betreft verwacht je dat een seksrobot ook door de fase "zeester, mechanische afwerkseks, geen enkele interactie" heen gaat.