Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!
RegistrerenWel doordat de gewone winkels waar je als lokale bewoner je groente, fruit kaas en brood haalde deels zijn weggevaagd door die toeristentroepwinkeltjes, deels ook met met geldautomaat in de winkelruit gebouwd van vage instellingen zodat je ook nogeens een plofkraak in je straat kunt verwachten.Het woon en leefklimaat staat niet onder druk door die winkeltjes
Dat heb je in Portugal ook ;-)meer dan de helft is niet nederlands daar.
Sterker nog: in Portugal wonen is voor de meeste Portugezen zelf ook on-mo-ge-lijk:Ik heb aardig wat mensen gezien de "stap" te wagen om hier te komen wonen en werken. Maar de meeste zijn na amper weken c.q maanden al terug naar huis afgetaaid. Het is de emotionele stap of drempel wat niet voor iedereen weggelegd is.
(artikel is te lang om geheel te plaatsen)Een krot, je ex of tot je 30ste bij je ouders: wonen in Portugal is onbetaalbaar
Woningtekort: portugese huizenmarkt
Gonçalo Fonseca voor de Volkskrant
In Portugal zijn de koop- en huurprijzen van woningen nóg harder gestegen dan in Nederland. Volwassenen blijven noodgedwongen bij hun ouders of hun ex wonen. Migranten bouwen een primitief onderkomen voor zichzelf en hun kleine kinderen. 'Hier een huis vinden is onmogelijk.'
DION MEBIUS
Er zijn dagen geweest, zegt Sara Alves (29), waarop ze haar toevlucht zocht in haar auto om te kunnen huilen. In december 2020 had ze het uitgemaakt met haar toenmalige vriend. Maar omdat ze niet één betaalbaar appartement kon vinden, moest ze terug naar haar ouderlijk huis in São Domingos de Rana, een buitenwijk van Lissabon.
'Ik wilde mijn ouders niet bezorgd maken', vertelt Alves in de woonkamer van dat huis, waar ze tweeënhalf jaar later nog steeds noodgedwongen woont. Een somber stemmende kamer, met amper lichtinval en zware meubels van donker hout. Aan de muur hangt een foto van Alves bij haar eerste communie. 'Weet je wat het is?' Ze begint te snikken. 'Het voelt alsof je hebt gefaald. Maar daarna praat je met anderen en zie je dat iedereen dezelfde problemen heeft.'
Wat heet. Vele Portugezen zijn net als Sara Alves de wanhoop nabij door een wooncrisis die in rap tempo is uitgegroeid tot probleem nummer één van het land. De situatie is 'dramatisch voor de middenklasse en héél moeilijk voor jongeren', erkende premier António Costa eind maart bij tv-zender SIC Notícias. Voor het voortbestaan van Costa's sociaaldemocratische regering, die vorig jaar aantrad met een absolute meerderheid maar behoorlijk wankelt, is de wooncrisis een groot gevaar.
Dertigers
De cijfers spreken voor zich. Gemiddeld gingen de Portugezen in 2021 op 33,6 jarige leeftijd op zichzelf wonen, de hoogste leeftijd van de hele Europese Unie (en ruim 10 jaar later dan de Nederlanders). De stijging van de huizenprijzen ging in beide landen lang gelijk op. Maar waar de prijzen in Nederland inmiddels dalen, klimmen ze in Portugal gewoon door. In acht jaar tijd zijn de huizenprijzen zo goed als verdubbeld.
Ook de huurprijzen zijn meer dan in Nederland door het dak gegaan, een probleem dat de hoofdstad het zwaarst treft. Veel van de woede in Lissabon richt zich op Airbnb en andere websites voor vakantieverhuur. Zij zouden het veel te makkelijk hebben gemaakt voor (buitenlandse) vastgoedinvesteerders om hele panden op te kopen en de kamers via hun platforms te verhuren, waardoor het oude centrum is veranderd in een toeristische attractie.
Ik vindt dat geen betutteling, veel komt de leefbaarheid ten goede. Ik woon zelf aan een van de drukste straten van de Pijp, eigen keuze, maar ook hier loopt het regelmatig de spuigaten uit.
Boetes bij overtreding; alcohol nuttigen op straat, joints roken buiten de coffeeshops, wildplassen, zijn dit jaar verhoogd van €95 naar €140. Ik zie nog steeds joelende toeristen, die met de APV, hun reet afvegen.
- Joint op straat. Dat werd ook wel eens tijd, maar volgens mij was dat al langer zo. Wat op het Mercatorplein werkt, kan in de binnenstad ook
- Alcohol verbod, buiten de terrassen, in Amsterdam Centrum, geldt al minstens 25 jaar. Maar wordt niet altijd even strikt gehandhaafd.
- De nieuwe sluitingstijden, voor prostitutie en Horeca, is een verkeerd signaal. Daar pakt de gemeenteraad/B&W, de verkeerde mee.
- Het verbod op vrijgezellenfeesten, kan ik alleen maar toejuichen. Gelukkig zijn die afschuwelijke en levensgevaarlijke bierfietsen, al enige jaren geleden verbannen.
Een tijdje geleden had ik een blikje bier gekocht en dronk het al lopend op, niet bewust dat dat niet mocht. Inderdaad een hoge boete. Dat vind ik dus betutteling, maar dat is duidelijk iets persoonlijks.
Het zit anders maar dat heb ik al minimaal een keer eerder in de thread uitgelegd.Typisch Amsterdams zigzag beleid. Eerst de toeristen naar de stad lokken. "Amsterdam heeft het" zodra dat succes heeft zeuren over de overlast.
In ruil voor Amerikaanse toeristen tegen Nederwiet sloot Zwarte Joop in de jaren'70 en deal met de Vegas maffia. De rest is geschiedenis.Typisch Amsterdams zigzag beleid. Eerst de toeristen naar de stad lokken. "Amsterdam heeft het" zodra dat succes heeft zeuren over de overlast.
Enz...
Hij zag er nagenoeg altijd uit als een aan lager wal geraakte sloeber, maar Jopie was echt een rijke stinkerd. Dikke villa in Vinkeveen, en een aantal patserbakken onder zijn kont. Wie het breed heeft, laat het breed hangen. Echter liet Joop dat nou eenmaal niet snel zien.Nja,
Wat zwarte joop gedaan had was nog niet illegaal noch legaal. Echter als het gelegaliseerd werd was die man spek-rijk. Jammer dat het zo geeindigd was. Staan hier en daar nog hele goede docu's over.
Endstra toch he? Die had zijn financiën beter op orde, dan zijn beveiliging.Zwarte Joop had goede ideeën.
Hij was zwaar aangeslagen na de aanslag op Casa Rosso.
Hij werd gesteund en gefinancierd door een bekende onroerend goed handelaar.
Ik wil ook een joint van 1270 gram! Das een beste
Nou de dames en heren die daar werken.Wallen staat voor overlast, slechte service en te hoge tarieven, daar mist de Nederlandse prostitueebezoeker toch niets aan? Toeristen ding, who cares.