Iemand hier nog recent geweest, het was halverwege de jaren negentig een populaire bestemming waar met charters van Martinair op Puerto Plata werd gevlogen, ik ben er toen zelf twee keer geweest. Maar je hoort er nog maar weinig over, en zeker niet als seks bestemming en wat ik hoor is dan niet positief.
Afgelopen kerst weer bij mijn vriendin geweest , gevlogen via Curacao vanaf Schiphol op Punta Cana met zo'n beetje het oudste vliegtuig wat TUI in haar vloot moest hebben , video schermen waren er niet en omdat ik de batterij van mijn mobiel wilde sparen om eventueel bij de douane mijn QR code te laten zien ( waar zowel op Schiphol , Curacao en in de Dominicaanse republiek geen mens interesse had ) van narigheid maar een boek meegenomen
Als die kist nog ouder was geweest hadden ze de propeller nog aan moeten slingeren
Punta Cana ligt 400 km weg van San Juan , tot Santo Domingo heb ik een lift kunnen krijgen van een Dominicaanse vrouw die daar samen met haar broer haar ook Nederlandse man van het vliegtuig kwam halen wat erg vriendelijk was natuurlijk maar betekende dat ik wel direct na een uur of 12 in een vliegtuig gelijk weer 200 km op de achterbank van een auto moest zitten
In Santo Domingo was mijn vaste hotel gesloten en het hotel waar ik zo gauw wel terecht kon leek een beetje op Fawlty towers , Euro's hadden ze nog nooit van gehoord en met een creditcard kon er niet betaald worden , pas toen ik aanstalten maakte mijn koffer op te pakken en te vertrekken kon ik eerst Euro's wisselen voor peso's en daarna met die peso's betalen
De andere dag mocht mijn vriendin niet alleen naar buiten voordat gecontroleerd was of ik nog in leven was , ik heb het maar bij één nachtje gehouden daar
De andere dag naar San Juan vertrokken per bus , San Juan is een provincie hoofdstad met ik denk 60 000 inwoners , toerisme is er niet verder de enige buitenlanders die je er ziet zijn Haïtianen die illegaal de grens oversteken en voor een habbekrats werk zoeken ,er is geen grootschalig uitgaansgebied en al helemaal geen prostitutie maar in de paar discotheken die het stadje telt kan je met een paar woorden Spaans en een vriendelijke glimlach best wat oppikken als je tenminste niet zoals ik een vrouw bij je hebt die je geen seconde uit het oog verliest
Dominicaanse meiden zijn nog net zo los als toen ik er een jaar of 20 voor het eerst was
Ik ben een paar weken in San Juan gebleven en heb de omgeving een beetje verkend , hoewel het in een vallei in de bergen ligt en er geen strand is is het er best mooi , er is in elk dorp wel een al dan niet natuurlijk zwembad aanwezig met ijskoud water , een restaurant ,een bar met steenkoud bier en een muziekinstallatie die knetterharde muziek uitbraakt ,de bevolking is vriendelijk en behulpzaam en als je er alleen zou zitten heb je heel snel aanspraak en zowat iedere taxichauffeur heeft wel een zus of nicht die toevallig vrijgezel is en graag kennis wil maken met je als je een beetje sociale vaardigheden hebt
Iedere keer als ik er kom wordt me weer gevraagd wanneer ik nu eindelijk eens een leuke vrijgezelle vriend meeneem tenminste
Nadeel is de taal , mijn Spaans is best redelijk maar wat ze er daar van bakken heeft net zo veel met Spaans te maken als Limburgs met Nederlands , als je een cursus Spaans hebt gevolgd en je eerste bestemming is San Juan vraag je bij thuiskomst gelijk je geld terug , Dominicanen praten al vreselijk snel maar als snel praten een olympische discipline zou zijn waren er in San Juan een hoop gouden medaille winnaars
Het tweede deel van mijn vakantie ben ik met mijn vriendin naar Palmar de Ocoa geweest
Palmar de Ocoa is een vissersdorpje vlakbij de stad Bani ongeveer halverwege Santo Domingo en San Juan
Het is een populaire bestemming voor in de omgeving wonende Dominicanen die er het weekend doorbrengen
Er is een klein all inclusive hotel genaamd Ibiza en in het dorp zelf zijn een hoop nul sterren pensions , in één van deze die boven een drogisterij gevestigd was heb ik mijn hoofdkwartier gevestigd ,het kostte per nacht 1200 pesos wat omgerekend een Euro of 18 was ,diefstal volgens mijn vriendin die de uitbater ervan beschuldigde alleen maar zo'n exorbitant bedrag te vragen omdat ik een gringo was
Er was airco aanwezig en een kleurentelevisie officieel was er geen warm water maar omdat er op het dak zo'n zwart plastic reservoir de hele dag in de zon stond te koken kon je er toch redelijk comfortabel douchen ,in de kamer waren 3 tweepersoonsbedden gepropt dus je kon nog eens afwisselen
Er waren een paar aardige stranden met donkergrijs bijna zwart zand wat nogal scherp aan de voetjes was en gloeiend heet en het water was doordat het in een baai was kalm
Doordeweeks kon je er een kanon afschieten maar in het weekend was het er druk , er zijn een paar discotheken ( overkappingen met een bar en een dansvloer met trommelvliesverscheurend harde muziek eigenlijk meer)
Professionele dames hoef je ook hier niet te verwachten maar er liep genoeg leuks rond
De enige niet Dominicaan die ik er gezien heb was mijn buurman in het hotel , dat was een gepensioneerde Canadees die aan het backpacken was door Latijns Amerika een beetje een overjarige hippie , aardige kerel wel
Bij terugkomst in San Juan kreeg ik weer verwijtende blikken van mijn vrijgezelle schoonzus waarom ik die vent niet uitgenodigd had mee te komen
De terugreis was weer vanaf Punta Cana ,dus weer 400 km met de bus terug en toen ben ik nog een paar nachtjes in Bayahibe geweest
Bayahibe is een toeristisch plaatsje vlakbij de stad la Romana ,er zijn ondertussen een flink aantal resorts buiten het dorp
Ik verblijf er altijd in een zgn Cabana van Trip Town ( grappig is dat degene die de naam op de gevel geschilderd heeft met fraaie sierletters kennelijk niet zo goed Engels kan en er Trip Twon van gebakken heeft ) niet overdreven luxe maar netjes en schoon
Bayahibe leeft van het toerisme , vissers zijn er niet veel meer maar de haven ligt vol met boten die toeristen uit Punta Cana voor een dagtrip naar het niet te ver gelegen isla Saona brengen en weer terug natuurlijk ,anders zou het een beetje vol worden op dat eiland
's morgens lopen er hele horden buitenlandse toeristen van de parking waar hun touringcar geparkeerd staat naar het haventje en 's avonds weer terug ,voor de rest is het er vrij rustig met voornamelijk mensen uit de nabijgelegen resorts die er een dagje heen gaan
Er zijn een paar internationale restaurantjes en barretjes en een stuk of 5 duikscholen ,voor prostitutie staat het niet bekend maar toen mijn vriendin me opdroeg om in de colmado aan de overkant van de straat wat bier en sigaretten in te slaan (ontbijt noemen wij dat ) deed er in die winkel een meid van half in de 20 opvallend veel moeite om per ongeluk tegen me aan te lopen , ze verontschuldigde zich en vroeg gelijk naar mijn naam , mijn nationaliteit , mijn leeftijd en of ik vrijgezel was en ik neem niet aan dat ze dat allemaal wilde weten omdat ze er werkelijk nieuwsgierig naar was
Ze was precies mijn type eigenlijk lekker brutaal bekkie en alle rondingen op de juiste plaats , maar met mijn vriendin aan de overkant van de straat was het typisch een geval van op het verkeerde moment op de juiste plek zijn
In de traditioneel bekende plaatsen als Sosua en Boca Chica ben ik niet geweest dus maar als ik in een plaats als Bayahibe die bekend staat als bestemming voor brave huisvaders en hun gezinnen in de vijf minuten tijd dat de ketting even gevierd werd al zo'n ervaring heb moet het wel heel toevallig zijn als daar niet veel meer rondhuppelt
Ik ben er dus niet geweest maar ik kan me slecht voorstellen dat er in het traditionele Sodom en Gomorra van Sosua , Cabarete, en Boca Chica niets meer te neuken zou vallen