Ik ben nog eens gaan wandelen, letterlijk dus als toerist zonder intentie tot bezoek bij een dame, in de A-straat om te zien hoe het met de straat gesteld is.
Dat blijkt niet zo goed te zijn.
Vuil, vuil, vuil. Overal vuilzakken en heel veel zwerfvuil.
Ook meerdere bedelaars. Waarvan er een doodleuk op een matras verderop in de A-straat lag te slapen
De Afrikaanse drugsdealers die er sinds enkele jaren actief zijn zaten op zomershift. Telkens één dealer die rondhing rond de twee uitgangen van het noordstation. Normaal zijn het er 3.
Weinig dames. Daar zaten er best aantrekkelijke tussen.
Er was politie in de straat die daar een vreemdeling aan het interpelleren was en daarna door de straat is gereden. Die politieaanwezigheid was zeker niet minder dan vroeger.
Er waren weinig prassanten en daarvan waren de meerderheid vreemdelingen. Het was vroeger anders in deze periode omdat de meesten daarvan nu in hun thuisland zitten. Onveilig was het er op dat moment niet. Geen bendes die je kwamen achtervolgen.
Al bij al zijn er nog wel dames die qua uitzicht de moeite waard zijn in de straat en is het nog niet zo dat je er totaal nooit meer kan komen uit schrik om beroofd te worden.
Ik zie echter wel dat de situatie er enorm op achteruit is gegaan. Ik herinner me nog de hoogdagen van de jaren 90 waar er nog een pak meer huizen ramen hadden en al die ramen vol stonden met de mooiste dames die je je kon inbeelden. In de jaren 2010 was de straat al fel verminderd van aantrekkingskracht maar de situatie is dus nog een pak verslechterd ten opzichte van toen.
Dit is overigens niet de fout van een snood plan van projectontwikkelaars maar van het open immigratiebeleid en de tolerantie van België en Brussel van overlast door toxische allochtonen. We moeten de zaken benoemen zoals ze zijn.
Dat de gemeentes tegen de zone zijn is ook door het conservatieve kiespubliek daar. Die gemeentes verdienen handenvol geld aan de straat in haar hoogdagen. Ze moeten daar dus zeker niet aan projectontwikkeling doen om geld te verdienen. Brussel staat vol van projecten in zwarte zones die ze zelfs met zware subsidies aan de straatstenen niet kwijt raken. Ze kunnen wat sociale woningen optrekken in die buurten om kiesvee te sprokkelen, maar de mytische hoogopgeleide tweeverdieners die elke stad wilt die blijven daar weg ook als het geen rode buurt is hoor. Die blijven namelijk nu ook al weg uit andere zwarte zones waar dat soort projecten gezet zijn.
We zijn op politiek vlak een veel conservatievere samenleving aan het maken en op dagdagelijks vlak laten we een exponentieel stijgend legertje mensen op de samenleving los die voor meer en meer problemen en verloedering zorgen.