De belangrijkste punten zijn al door Krolse Kater genoemd. Ik voeg hier nog een paar toe:
Het vervolgen van de chauffeurs is eerder een voorproefje van de WRS. Deze wet, indien aangenomen en dat is nog niet het geval, maakt het mogelijk personen die ondersteunende diensten verlenen aan een niet-geregistreerde prostituee te bestraffen. Merkwaardig dat dit nu met het mensenhandelartikel wordt gedaan. Een van de gedachten achter de WRS is namelijk dat dergelijke ondersteuners juist moeilijk met bestaande wetgeving aangepakt kunnen worden.
Betaalde seks met 16-/17-jarigen is met dood door schuld en ontucht met minderjarigen beneden 16 een misdrijf waar onwetendheid (hier m.b.t. de leeftijd) geen verontschuldiging is. De leeftijd in het citeerde wetsartikel is geobjectiveerd. Het artikel schendt het seksueel zelfbeschikkingsrecht hetgeen nog verergerd wordt omdat de officier ambtshalve kan vervolgen; een aangifte is dus niet nodig. Mensenhandel hoeft zich niet voor te doen. Ook als de 16/17-jarige volledig zelfstandig werkte en dus niet het juridisch etiketje
slachtoffer mensenhandel opgeplakt heeft gekregen, is vervolging van haar klanten mogelijk. Alleen bewijs van het nummertje is vereist; al het andere is irrelevant, maakt voor de schuldigheid niet uit, maar kan wel de strafmaat mede bepalen.
Vervolging van klanten (en souteneurs) is praktisch altijd tegen de zin van tienerprostituees. Haar medewerking wordt in de justitiële malle molen afhankelijk van de kracht van haar verzet en het land in kwestie verworven door (extreme) sociale druk, bedreiging (in sommige landen is zij zelf namelijk ook strafbaar), opsluiting (kan ook in een instelling zijn) en omkoping, of een combinatie van deze drukmiddelen.
In de Valkenburgse zedenzaak werd de vervolging al na ruim 3 maanden aangekondigd. Merkwaardig dat dit nu pas na 24 maanden het geval is. Een gebrek aan medewerking van de prostituee kan daaraan mede bijgedragen hebben. Maar ik geef toe dat de mijn wens hierbij de vader van de gedachte is. In de media wemelt het weer van fouten die niet toevallig alle in het voordeel van de sensatie zijn:
Het is de eerste grote zedenzaak sinds de zaak in Valkenburg uit 2015. De 16-jarige Kimberley werd toen door haar pooier Armin A. gedwongen om seks te hebben met tientallen mannen. Hij moest daarvoor twee jaar de gevangenis in. Zes klanten kregen een dag cel en een taakstraf.
Kimberly werd niet gedwongen en haar souteneur werd daarvoor ook niet vervolgd, maar het ging om
aanzetten tot. Niet zes, maar zeker 22 klanten werden veroordeeld tot gevangenisstraf en taakstraf. Een enkeling kreeg 2 dagen cel. Ik zie ook weer het fotootje van een op de rug
gefotografeerd meisje dat prilheid en geschonden onschuld moet overbrengen. In 2015 zag je die ook in tal van kranten.
Schade wordt in richtlijnen van het OM en ook in individuele vonnissen wel gesuggereerd, meestal met holle frasen over seksuele integriteit, maar nooit aangetoond, bijvoorbeeld met een psychologisch onderzoek. De ellende die bij klanten en prostituee wordt aangericht, is maar al te concreet, maar daaraan wordt voorbijgegaan. Een slecht wetsartikel, geïmporteerd uit de VS, en in de handen van de verkeerde officieren en politie-inspecteurs een doos van Pandora. Ik beschouw ambtenaren die hiermee (willen) werken als niet integer en van kwade wil. Scoren op zijn Amerikaans. Het siert de Duitse politie en het OM dat ze Valkenburgse ellende niet over klanten en hun gezinnen uitstorten. Als ik het wel heb, is bij de Duitse pendant van 248b onwetendheid over de leeftijd wel een verontschuldiging.
Betaalde seks door tieners is niet de bedoeling, maar ook geen drama dat strafrechtelijk aangepakt moet worden. Opgelegde beëindiging van haar werkzaamheden is als interventie voldoende. Dat was tot 2013 ook gewoon de praktijk. 248b-onrecht is een van de verworvenheden van Rutte II. Het artikel bestaat sinds 2000, maar wordt pas sinds 8 jaar op onwetende klanten toegepast.
Mocht de tiener consequent medewerking aan de politie geweigerd hebben en dus niet onder genoemde drukmiddelen bezweken zijn, dan wil ik haar graag voordragen voor een koninklijke onderscheiding, zoiets als Ridder in de orde van de Nederlandse Leeuw.
Het past helemaal in het beeld van dergelijke zaken in landen als de VS: De officier in kwestie is van een
bovengemiddelde mediageilheid en munt zelfs uit in expliciete
populistische kritiek op rechters. Ongebruikelijk en niet erg passend voor een aanklager. Opvallend is verder hoeveel ruimte ze bij Omroep Brabant krijgt.