(...) dat de man vrij is om het dan elders te zoeken, mits hij elders niet "een relatie" ervan gaat maken. (...)
De vraag is wat je definitie van een relatie is?
Met m'n beste vriendin al eens besproken wat als we een relatie zouden hebben en mijn libido zou hoger zijn dan het hare. Zou ze er dan een probleem mee hebben dat ik elders nog zou sexen. En of ze dan liever had dat ik naar een sexwerkster zou gaan of een minnares zou hebben?
Haar eerste antwoord was dat ze het fijner zou vinden als ik dan één andere vrouw zou hebben.
OK, zei ik, wat maakt het verschil voor je of ik nu 10x naar een sexwerkster ga of 10x met één andere vrowu sex heb? Wat maakt voor jóu het verschil?
Moest ze even over nadenken en zei dat ze gevoelsmatig hoeren niet zo'n fijn idee zou vinden.
Toen zei ik, maar als ik met één vrouw sex zou hebben bestaat er een kans dat ik haar heel erg leuk ga vinden en een 'relatie' ga beginnen. Hoe zou je dat vinden?
Nou, echt een relatie was dan ook wat veel van het goede, want ze wilde niet achtergesteld worden t.o.v een andere vrouw.
Daar dacht ze toen weer over na en zei: 'eigenlijk maakt het me niet uit met wie je sex hebt. Het is ook niet aan mij om te bepalen wat jij zou willen. Het belangrijkste vind ik dat ik het gevoel heb dat onze relatie waarde voor je heeft en dat we samen onze intieme momenten beleven. Dat ik op jouw #1 sta. Als je daarna nog energie over hebt mag je die aan andere vrouwen geven en het zou me niet uitmaken of dat sexwerksters of gewone vriendinnen zijn. Of hoeveel. Onze relatie zou sterk genoeg moeten zijn dat je altijd weer graag bij mij bent, ook als je je extra sex-behoeftes ergens anders ingevuld hebt. Want ik weet dan dat je tevreden bent en dat je gelukkig bent bij mij. En ik bij jou, want ik gun je dat.
Dat was by far het mooiste gesprek wat ik tot dan toe gevoerd heb.