Ik zie van allerlei dingen over scooters en motors huren, maar ik kan niet echt goed vinden of je een normale brom scooter kan huren. Ik heb (nog) geen motor rijbewijs (wel auto). Ik wilde mijn motor rijbewijs deze zomer sowieso gaan halen (los van Thai trip) maar ivm herstel van ongeluk weet ik niet of dit fysiek nog haalbaar is.
Overal in Thailand kun je motorfietsen huren. Ben je geen ervaren rijder, dan voldoet een lichte, tot 150cc, mijns inziens prima.
Ik heb wel een gewoon rijbewijs, alleen geen A (motor). Bij de ANWB koop je, bij het tonen van je rijbewijs, een internationaal rijbewijs. Check wel of je er één koopt die in Thailand geaccepteerd wordt. In Laos bijvoorbeeld heb je weer een andere nodig. De ANWB maakt een met een handgeschreven toevoeging de mededeling dat dit rijbewijs ook geldt voor lichte motorfietsen: "also valid for a moped".
Ik heb in dit voorjaar een aanrijding met mijn motorfiets gehad. Ik maakte een verkeersfout en een andere motorrijder reed tegen mij aan. Ik had geen schade, mijn motorfiets ook niet. Op de andere motorfiets zaten twee oudere mannen, de passagier had geen helm op. Ik wel, dit is verplicht in Thailand.
Enfin, ambulance, politie, veel getuigen, ook één die gefilmd had. Daar is op te zien dat ik de passagier, die bloedend op wilde gaan staan, geholpen heb door hem niet op te laten staan voordat de ambulance gearriveerd was. De rijder leek in shock stil te liggen op het asfalt.
Beide mannen afgevoerd naar het ziekenhuis, en ik in gesprek met de politie-officier, via de Engels sprekende Thaise dame, die gefilmd had. Een hoop gedoe.
Uiteindelijk de politie weten te overtuigen dat de aanrijding een gevolg was van de fout van beide betrokkenen. Dit kreeg ik ook zwart-op-wit, officieel door de poltie-officier.
Mijn internationale rijbewijs werd geaccepteerd. De verzekering van de Thai vergoed tot een bepaalde hoogte. De verzekering van de verhuurder (eigenaar) van mijn motorfiets dekte de door mij gemaakte schade.
En dan wordt het ondoorzichtig. Gelukkig had ik een plan B. Ik ken een Nederlander die al heel lang in Thailand woont en de taal vloeiend spreekt, en zeer goed ingevoerd is in hun cultuur. In eerste instantie mocht ik het land niet uit tot duidelijk was hoe ernstig de gewonde mannen er aan toe waren. Een door de politie aangewezen tolk vond ik niet erg plezierig. Ik wist dat dit me geld ging kosten, ik heb tenslotte een witte neus.
De slachtoffers wilden een vergoeding van 50.000 baht. Dit heb ik terug weten te brengen tot 8000 baht. De passagier had hoofdletsel en een gebroken bot.
De rijder had een voor mij onbekend gebleven schade. Ik heb ze allebei gelijk na het ongeluk in het ziekenhuis bezocht, en hun mijn medeleven getoond, in bijzijn van de politie-officier.
Totale financiële schade: 8000 baht voor de twee Thaise mannen, 500 baht voor de tolk, 500 baht voor de politieman die de schade aan mijn motorfiets op kwam nemen (een met veel fantasie zichtbaar krasje).
Ik ben heel blij met de getuigenis van de Thaise dame die gefilmd had, en met de hulp van mijn in Thailand wonende kennis. Zonder hen had ik de politie-officier niet kunnen overtuigen. Met hem had ik uiteindelijk toch ook een prettige verstandhouding kunnen maken, hij liet mij vertrekken naar Laos, mijn volgende doel.