Met het huidige WRS voorstel, wordt het ook een stuk moeilijker voor de dames die bij vergunde plekken werken. Waarom zou een dame die al voor een vergunde raamverhuurder of vergund privéhuis nog een vergunning voor haarzelf moeten aanvragen? Het is toch de verantwoordelijkheid van een vergunde uitbater te garanderen dat alle sekswerkers die voor hem of haar aan de slag gaan, ongedwongen in dit vak willen zitten? Anders raakt hij (of zij) binnen no time de vergunning kwijt.
Als het huidige voorstel aangenomen wordt, vrees ik dat nog meer dames in de illegaliteit gaan verdwijnen. Wie zal het fijn vinden dat haar persoonlijke gegevens op een landelijk register voor sekswerkers komen te staan?
Dat zeg ik dus ook met het bedenken in een ivoren toren en niet naar de markt willen luisteren.
Een landelijk register is ook niet het slimste idee, maar ik denk dat wil je bijvoorbeeld thuiswerken mogelijk maken en het voorkomen van uitbuiting, mensenhandel etc, dat je toch iets van registratie moet gaan doen. Daarnaast kan de sekswerker dan belastingen en sociale premies afdragen,en ook aanspraak maken op de sociale voorzieningen. Immers de slogan is sekswerk Is ook werk, daar ben ik het helemaal mee eens maar dan ook de lasten en niet alleen de lusten.
Zoals de WRS er nu voor ligt is deze naar mijn idee ook een gedrocht, er zal meer tijd en moeite in gestoken moeten worden, inclusief een markt consultatie. Ik heb eerder al eens geschreven en ben het volledig met je eens dat de huidige WRS meer illegaliteit gaat opleveren en dus zal men naar de zorgen moeten luisteren en deze serieus moeten nemen, en op zoek moeten oplossingen en middenwegen.
Wat ik wel verwacht is dat welke vorm ook van WRS er gaat komen de klopjacht geïntensiveerd gaat worden, zeker als er serieuze straffen gaan komen op het bezoeken van een dame, of het aanbieden van diensten zonder vergunning. Immers is men er op gebrand om te laten zien dat het een succes is.
Als laatste vraag ik mij af hoe lang er überhaupt nog prostitutie toegestaan gaat worden in Nederland met de verpreutsing van de samenleving en de steeds hardere geluiden uit de hoek van de tegenstanders van prostitutie, zou het mij niks verbazen als wij ook hier te maken gaan krijgen met Zweedse model.