NoNameInBelgium
Wandelaar
Sorry, maar je hebt het mis. Teken gewoon een beslissingsboom met een eenvoudiger voorbeeld. Om je denkfout aan te tonen zal ik het heel eenvoudig maken: neem dat je 1/2 kans hebt om over de sloot te geraken en dus ook 1/2 kans om er in te vallen. Je springt 2 keer.Ik weet wél, als ik twee keer over de beek spring, en die is zo breed dat ik telkens maar net met de hakken over de sloot geraak met het risico om er in te vallen, dan is dat een dubbel risico in vergelijking tot wanneer ik slechts 1 keer spring. Het getal dat op dat risico theoretsich plakt, maakt me niet uit. Dubbel springen is twee keer die kans om erin te vallen.
Bij elke sprong kan je ofwel droog (er over) ofwel nat (er in gevallen) zijn. Je kans om
a) eerste keer droog EN tweede keer droog: kans is 1/4
b) eerste keer droog EN tweede keer nat: kans is 1/4,
c) eerste keer nat EN tweede keer droog met kans 1/4
d) eerste keer nat EN tweede keer nat met kans 1/4.
Enkel bij (a) geraak je droog over (kans is 1/4) en bij de rest ben je nat (1/4+1/4+1/4 = 3/4)
Dus, ja hebt kan er 2x apart in vallen, maar dat geeft niet de kans om nat te worden.
Je kan dit nu uitbreiden naar sekscontact en kans op SOA bij 1%, maar dit heeft BigBenny al uitgelegd. Hopelijk helpt dit voorbeeld om zijn berekening te begrijpen.