Het is beleid van de Nederlandse Bank die de banken opdraagt liever geen klanten die in prostitutie werken en coffeeshops in hun klantenbestand te hebben
Niet helemaal waar.
Een bank mag de doelgroep kiezen met welke klanten het werkt of niet. De ABN, Rabo en vast een paar anderen zijn absoluut tegen het Sex Drugs & RocknRoll gebeuren. Daar krijg je dus ook geen rekening.
Echter omdat banken ook verplicht zijn toezicht te houden op witwassen, terrorisme / financieering daarvan etc, lopen ook zij risico. En moet een afweging worden gemaakt van welke business zij willen hebben en welk niet.
Grappig feit is dat ze echt onbekwame mensen daar aan het werk zetten heb ik soms het idee. Ik heb een klant die via Ubereats dingen verkoopt; maakt 3 ton een jaar terug en krijgt vervolgens de controle van de ING met vragen zoals "U maakt zo en zoveel in het jaar XYZ, u ontvangt dit van Ubereats, waar is dat voor?"
Je moet dan als bedrijf uit gaan leggen hoe je aan je geld komt en hoe uber eats werkt. Het slaat nergens op.
Terzijde, let ook op het woord "basis" bankrekening. Dus vergeet de rest erom heen maar dat standaard wel in je pakket zit. Daarnaast zal er met argus ogen naar worden gekeken met transacties of activiteit die plaats vindt op zo'n rekening.
Toen ik in Nederland ooit begon (zakelijk) stapte ik naar de rabobank voor een zakelijke rekening. In eerste instantie was alles prima, men vraagt mij om mijn KVK; ik zo oh joh dat staat op mijn website. Meneer opent mijn URL en schiet grijs bleek gezien de adult niche die ik bedien.
Meneer, bij de rabobank hanteren wij een geen sex drugs en rock n roll policy. Ik kon weer gaan. Nadat ik een klacht ingediend had dat mijn werkzaamheden niks van doen had met erotiek, kon het ineens wel. En ik heb dan ook 8 a 10 jaar een zakelijke rekening daar gehad.
Stortingen deedt ik gewoon prive - om zo de fee per storting te omzeilen. Dit boekte ik dan zakelijk weer over onder vermelding factuurnr. Soms had ik duizenden euro's dat ik stort, maar er stond gewoon een factuur voor in ruil. Maar nu kom je daar ook niet meer mee weg. Als je nu een rekening bij de ABN openen wilt dwingen zij wel ff bij je af dat je niet meer dan 10% van je omzet "contant" af mag rekenen.
En zo zijn er denk ik nog een voorbeeld of 20, waarom dit systeem dik in de weg zit dan goed doet. Banken hebben momenteel een monopoly, en rekenen daar behoorlijke kosten voor. Terwijl met het sluiten van vele kantoren, het digitaliseren van alles, beloofd zou worden dat het operationeel goedkoper voor ons zou worden. Helemaal geen reet van waar geweest.
Banken behoren ons consument en ondernemers, te behartigen. Niet met jouw of andermans geld beleggingen te doen en de knip erop te houden met hoeveel je op mag nemen, mag storten of over mag boeken.