- 1.538
- 30/06/21
- 3.676
Behalve consequent en goed gebruik van condooms, is testen een belangrijk onderdeel om soa's te voorkomen.
Nu kom ik wel eens mensen tegen die denken dat testen alleen nodig is als je klachten hebt. Dat klopt niet. Er zijn veel soa's die geen of weinig klachten geven, maar wel op lange termijn veel ellende kan veroorzaken. Daarnaast kun je besmettelijk zijn voor je partners. Dus, een goede reden om regelmatig te testen. Ik vind onderstaand schema wel aardig. Dit was een advies van een expert op dat gebied. Aangenomen dat er wisselende contacten zijn.
Nu kom ik wel eens mensen tegen die denken dat testen alleen nodig is als je klachten hebt. Dat klopt niet. Er zijn veel soa's die geen of weinig klachten geven, maar wel op lange termijn veel ellende kan veroorzaken. Daarnaast kun je besmettelijk zijn voor je partners. Dus, een goede reden om regelmatig te testen. Ik vind onderstaand schema wel aardig. Dit was een advies van een expert op dat gebied. Aangenomen dat er wisselende contacten zijn.
- Heb je consequent seks met condoom: laat je 1 x per jaar testen.
- Heb je orale seks zonder condoom en veel contacten: laat je elke 6 maanden testen
- Heb je veel onveilige seks contacten of ook onveilige seks met mannen (MSM): laat je elke 3 maanden testen.
- Heb je klachten die kunnen passen bij een soa: laat je zo snel mogelijk testen en wacht met seks totdat de uitslag bekend is, en een eventuele behandeling afgerond is.