Van een site met halve waarheden en populistisch stemming makend nieuws.
Het klopt onderdaad dat de grote banken de automaten hebben gesloten en cash betalen aan de balies niet meer mogelijk was, alleen dat is oud nieuws, dat is misschien al een jaar of 2 a 3 geleden gestart en al meer dan een jaar geleden afgerond. Ik zeg niet dat dit een goede zaak is maar ze doen in dit artikel alsof dit van de ene op de andere dag is gebeurd. Wat er voor in de plaats is gekomen is Geldmaat een ander kleurtje maar je dan er gewoon pinnen en op sommige locaties ook storten.
Ze hebben het meerdere keren over "bronnen", maar vertellen bijvoorbeeld dat je 10 automaten moet afgaan om een ton op te nemen omdat je maar 10.000 tegelijk kan opnemen. Die 10k per keer klopt maar dat is een daglimiet dus 10 automaten afgaan heeft absoluut geen zin. Men zal dus 10 dagen achter elkaar moeten pinnen, alleen waarom heb je een ton cash nodig vraag ik me af. Ik denk dat die "bronnen" waarschijnlijk Sjonnie en Anita van Facebook zijn. Halve waarheden dus.
Ik heb voor de grap even naar Dordrecht op de locatiewijzer op de site van Geldwijzer gekeken en er zijn 6 automaten waar je geld kan storten en nog meer waar je ook kan pinnen, het fijne is dat je ook nog bijna real-time kan zien of de betreffende automaat beschikbaar is. Stel dat er voorheen een RABO, ABN. ING en SNS filiaal was in Dort, waren dat 4 balies, minder dan 6 automaten dus en bij de automaten kan je ook nog eens buiten kantoor uren terecht. Het verhaal rammelt dus aan alle kanten met halve waarheden en dat op een site die zo te zien de "mainstream media" wantrouwt. Maar ik doe, zoals zij dat zo mooi zeggen "mijn eigen onderzoek".
Als ik naar mijn eigen situatie kijk, ik betaal het meeste met m'n horloge, telefoon of pas en de plek waar ik wel eens cash haal waren voorheen 5 automaten in een straal van ongeveer 1 km, de luxe van een grote stad, nu zijn het er iets van 9 en daarnaast nog 2 stortautomaten voor geld, 2 voor munten en 1 automaat waar je ook vijfjes kan pinnen.
Wat wel klopt is dat banken, verplicht, onderzoek moeten doen naar het witwassen van geld en het financieren van terrorisme. Ik kan het dus wel een klein beetje begrijpen dat een bank een verklaring wil bij grotere stortingen, maar dat moet geen probleem zijn als het werk dat bijvoorbeeld een ZZPer doet met een factuur is gedaan. Van mij mogen de banken wel veel harder en accutater optreden tegen de witte boorden criminelen met bijvoorbeeld hun dividend belasting scams en hun eigen personeel en CEO's die de boel belazerd hebben.