Reductio ad absurdum.
Zo kortzichtig dit. Het "moet goed zijn in Nederland" want in vergelijking met andere landen is het in die andere landen slechter, dus is het hier "goed".
Het lijkt me een teken van goed burgerschap om de vraag te stellen of de overheid wel handelt in het belang van het land, de samenleving en de individuele burger. Het moge duidelijk zijn dat er heel wat zaken in Nederland voor verbetering vatbaar zijn, of het nu gaat om ruimtelijke ordening, onderwijs, gezondheidszorg, mobiliteit, openbare orde en veiligheid en ga zo maar door. Het ministerie van ruimtelijke ordening is een decennium geleden afgeschaft en daar plukken we nu de wrange vruchten van. Natuur- en milieubeleid is op z'n beloop gelaten en daar plukken we nu de wrange vruchten van. Wachtlijsten in de gezondheidszorg zijn terug, ouderen in bejaardentehuizen worden onder omstandigheden verzorgd waar ik me ernstig bezwaard over voel, het punt dat de georganiseerde misdaad zich in de samenleving heeft geworteld is (afhankelijk van welke experts je raadpleegt) al gepasseerd of niet ver weg meer... en dan mogen mensen van jou niet klagen, want in andere landen is het slechter dan hier?