Vraagt nooit om fooi en toch knipt ze mijn haren vol passie.
Hier zit voor mij de crux.
Wordt er letterlijk tijdens de afspraak gevraagd om een kado of niet? Het vragen om iets wat spontaan vanuit de ander moet komen, is wat ik not done vind.
Als ik iets uit mezelf zou willen kopen voor een dame, dan vind ik het wel fijn om te weten wat ze leuk vindt, zodat ik niet met iets aan kom zetten wat de plank helemaal mis slaat. Mijn geheugen is ook niet altijd even sterk, dus dan is ergens een lijstje wel handig.
Nou ken ik
@Lisa Lefèvre verder helemaal niet, maar als ik het zo lees dan denk ik dat ze het slechts als een geheugensteuntje bedoelt. Hoewel de zinsnede "Wat ook de kans vergroot dat ik iets krijg." daar afbreuk voor mij aan doet, want dan klinkt het weer wat manipulatief. Waarmee ik niet beweer dat dat de intentie is.
Aan de andere kant snap ik mensen zoals
@Kjelt ook wel die het bestaan van zo'n lijst al als opdringerig ervaren, of er nu wel of niet expliciet om gevraagd wordt. Alleen daar is het uitlopen van de tijd en er niks voor vragen weer een minder sterk argument in mijn ogen. Tijd is geld als je werkt, dus voor extra tijd extra geld vragen is niet raar.
Kortom: plussen en minnen aan beide kanten van het wishlist verhaal, die ik allemaal enigszins begrijp.
Laat ik het kantelpunt voor mij dan zo definiëren: als er expliciet direct om gevraagd wordt, of als de service minder wordt, omdat je nooit uit jezelf een kadootje of fooi geeft.