Roxas
Meubelstuk
Stel je voor dat je zoon stuurt wat is je prijs.Nee klopt.. alleen kent mijn zoon het nummer niet waar deze SMS binnenkwam
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!
RegistrerenStel je voor dat je zoon stuurt wat is je prijs.Nee klopt.. alleen kent mijn zoon het nummer niet waar deze SMS binnenkwam
zoals altijd op alles voorbereid,... topper.Daar wil ik even niet aandenken, maar zijn nummer staat wel opgeslagen in al mijn telefoons.
Nee klopt.. alleen kent mijn zoon het nummer niet waar deze SMS binnenkwam
Was een beetje gepikeerdEn wat was de reactie daarop?
Stel je voor dat je zoon stuurt wat is je prijs.
Misschien een te persoonlijke, vraag, dan negeer het maar. Je man weet uiteraard welk werk je doet, je zoon ook?Het nadeel is dat ik niet al zijn vrienden ken, gelukkig wonen ze niet dichtbij en heeft niemand een auto ( zo ver ik weet ).
Voordeel dat mijn hoofd nergens staat, dan herkennen ze mij ook niet
Dat is ook mooi zo vind ik. Er open en eerlijk over zijn tegen de mensen die dicht bij zijn.( familie en goede vrienden ) is het beste vind ik.Je valt door de mand, beide weten wat ik voor werk doe
Heb mijn partner zelfs leren kennen door mijn werk en nu zijn we al heel wat jaartjes samen.
Sorry Joke, je blog is inmiddels uitgegroeid tot een boekwerk Dankjewel voor je antwoord.Je valt door de mand, beide weten wat ik voor werk doe
Heb mijn partner zelfs leren kennen door mijn werk en nu zijn we al heel wat jaartjes samen.
Bestond er maar een mogelijkheid om zulk geteisem eenvoudig op te sporen.De zoon van een kennis van mij heeft een paar jaar geleden zichzelf van het leven beroofd. Op bijna decdag af een jaar later kreeg die kennis ook zo'n appje. Hij had de afzender van dat appje het liefst in stukken gescheurd.
Bestond er maar een mogelijkheid om zulk geteisem eenvoudig op te sporen.
Och, valt wel mee toch? De andere dame topics lopen een stuk harder.
Daar ging het niet om. En het is wel een beetjke makkelijk om te zeggen dat je er niet in moet trappen, met andere woorden: eigen schuld dikke bult? Het is niet zo dat een scam altijd makkelijk te herkennen is.Als je met 2 voeten in die flauwekul trapt mag je toch ook eens zelf nadenken toch ??
Ze zijn zeker niet gemakkelijk te herkennen en worden steeds beter.
Vroeger kon je een e-mail er gemakkelijk uithalen vanwege de taalfouten.
Tegenwoordig ziet de inhoudelijke mail er best goed uit. Juiste logos' (alhoewel resolutie niet altijd goed), juiste handtekening.
En op het oog de juiste afzender. `
En bijna altijd een urgentie in het bericht: U moet nu of binnen 1 dag dit en dit doen, want anders stopt een functionaliteit of volgt een incassoprocedure.
En daar zit het 'm in.
Ik controleer bij alles wat een directe actie vereist
òf
waarbij iets geklikt moet worden ( klik hier voor meer info of voor doorsturen naar juiste pagina)
ALTIJD de afzender.
En dan niet zoals die zichtbaar is. Maar als je het e-mailadres van de afzender aantikt wordt het volledige adres zichtbaar.
En alles wat voor het @-teken staat klinkt vertrouwenwekkend.
Maar het probleem zit 'm achter het @-teken. Dat is de server en dat wat daar staat moet 1000% overeenkomen met de bekende server. Tot op de letter nauwkeurig. Dus b.v rabodank.nl =/= rabobank.nl. (Voor een dyslecticus dus best een probleem)
En zelfs dat geeft geen 100% garantie want als de server gehackt is kan het nog voorkomen. Maar 99,9 % heb je wel afgedekt.
Los van alle gewone spammail krijg ik gemiddeld minimaal 1 van zulk scam-e-mailtje per dag.
Wat ook helpt is dat ik meerdere e-mail adressen heb op dezelfde zakelijke servernaam. Als ik dan zo'n raar e-mailtje binnen krijg in 2 of 3-voud zonder dat ze aan elkaar ge-cc-d zijn is het ook 100% scam of spam.
En nu de telefoon.
Daarin gebruik ik het contactformulier zo veel mogelijk. iedereen die me een keer gebeld heeft of me zijn/haar telefoonnummer heeft gegeven gaat in mijn contacten. Dat betekent dat alles wat binnen komt en wat alleen een telefoonnummer laat zien per definitie verdacht is.
Als de toonzetting dan amicaal is, zoals hey pap, hey collega, hey 'mijn naam' wordt het met argusogen bekeken. Als dan nog een bijzondere en directe actie van me verwacht wordt is dit al bijna voor 99,99 % nep.
Want een nieuw (zakelijk) contact stuurt app'jes / sms met een andere toonzetting. En meestal met een open vraag en geen call-to-action.
Mocht iemand nog meer valkuilen weten houd ik me aanbevolen, maar met bovenstaande red je het, tot nu toe, nog wel.
Rabobank@€!<_/>.Nigeria.com.......
Maar als t echt is kan n incasso bureau aan de deur komen toch ?
Is altijd goedkoper dan geld kwijt zijn aan iemand in n golfplaten internet café....
Als het echt is dan kost een incassobureau ook aardig wat geld.
Dan heb je het er ook vaak naar gemaakt.
Dat is zo kort door de bocht, dat is gewoon rechtdoor.Dan heb je het er ook vaak naar gemaakt.
Soms worden juist overduidelijke taalfouten gemaakt zodat je zeker weet dat het phishing is...... daarna krijg je een telefoontje van de "bankmedewerker/ster" die dan met een heel plausibel verhaal komt dat je een valse e-mail hebt ontvangen en hij/zij je gaat "helpen" om te zorgen dat je geld "veilig wordt gesteld" of dat je "pas vervangen wordt". De trucs zijn oneindig.Gelukkig maar en voor de oplettende kijker, er zit altijd wel ergens een taalfout in het verhaal.
Finnen worden ze ook wel genoemd op GeenStijlergerlijke, term "bontkraagjes".
Soms worden juist overduidelijke taalfouten gemaakt zodat je zeker weet dat het phishing is...... daarna krijg je een telefoontje van de "bankmedewerker/ster" die dan met een heel plausibel verhaal komt dat je een valse e-mail hebt ontvangen en hij/zij je gaat "helpen" om te zorgen dat je geld "veilig wordt gesteld" of dat je "pas vervangen wordt". De trucs zijn oneindig.
En geloof me dat zijn niet alleen wat sommige leden hier zo graag aanduiden met de, mijns inziens ergerlijke, term "bontkraagjes".