De soep wordt nooit zo heet gegeten als die gediend wordt.
Maar onderstaande komt van de website van gemeente Amsterdam en er zijn meer gemeentes die er net zo in staan. Ik dacht dat thuiswerk ook toegestaan is zolang je een vergunning hebt en ingeschreven bent als zelfstandige maar blijkbaar is dat veranderd.
Bekijk bijlage 294128
Bekijk bijlage 294129
Dit is ook de reden dat ik huiverig ben voor een bezoek aan een DVP die ontvangt in een hotel.
Een ander punt zijn sessie dames. Handelingen zoals BDSM, muscle worship of worstelen schijnt blijkbaar gezien te worden als seksuele handelingen en is dan dus ook strafbaar. Dames die dat aanbieden vanuit een hotel mag dus ook niet.
Wat precies verstaan wordt onder strafbaar en wat dan de consequenties zijn heb ik momenteel geen idee van. Krijg je als klant alleen een geldboete of zit daar veel meer achter?
De geciteerde tekst is duidelijk geschreven door een organisatie of ambtenaar die óf geen kennis heeft van de sekswerkindustrie, óf een anti-sekswerkagenda nastreeft, ik denk beide. Bovendien bevat de tekst feitelijke onjuistheden. Zo worden de begrippen
illegaal en
onvergund door elkaar gebruikt, terwijl er een wezenlijk verschil tussen beide bestaat. Daarnaast worden onjuiste beweringen gedaan om een negatief frame te creëren en potentiële klanten af te schrikken. Overigens is een vergunning voor escortdiensten helemaal niet vereist.
Al jarenlang negeert de overheid de adviezen van experts op het gebied van sekswerk. In plaats daarvan blijft men het werk verder criminaliseren en stigmatiseren.
Klanten van seksuele diensten mogen zonder problemen sekswerkers bezoeken of ontvangen die geen vergunning hebben. Het is niet strafbaar en je krijgt ook geen problemen.
Veel sekswerkers vertrouwen de overheid (terecht) niet en kiezen er bewust voor om geen vergunning aan te vragen. Sekswerkers hebben in veel gevallen ook geen andere optie: veel sekswerkers komen überhaupt niet in aanmerking voor een vergunning en worden zo gedwongen om zonder vergunning te werken. Het bezit van een vergunning biedt bovendien geen garantie op een veilige werkomgeving. Hoewel vaak wordt beweerd dat werken zonder vergunning leidt tot meer misstanden, is dit ook geen feit.
Andere indicatoren die veel belangrijker zijn en kunnen wijzen op misstanden, zijn onder andere een gebrek aan beheersing van de Nederlandse (of Engelse) taal, voortdurende 24/7 beschikbaarheid, het aanbieden van
NZC en lage prijzen. Echter, ook deze factoren zijn enkel indicatoren en geen bewijs.
Het zou mooi zijn als de overheid eens zou besluiten goed te doen. Ik kan niet begrijpen dat er nog steeds mensen zijn die 'kwaad doen' als werk hebben. Enfin.
Ik zal hier nog even op reageren:
Het kabinet wil dwang en uitbuiting in de seksbranche voorkomen en aanpakken. De belangrijkste punten uit het wetsvoorstel zijn:
- Prostituees en exploitanten van seksbedrijven moeten straks een vergunning hebben.
- Prostituees en exploitanten van seksbedrijven moeten minimaal 21 jaar zijn om een vergunning te kunnen krijgen.
- Prostituees die zonder vergunning werken, krijgen geen boete.
- Klanten van prostituees zonder vergunning zijn strafbaar. Behalve een klant die binnen 24 uur een misstand meldt.
- Wie prostituees zonder vergunning ondersteunt en daaraan verdient, is strafbaar.
Bijvoorbeeld door kamers te verhuren, als bodyguard te werken of een website of advertenties te maken voor prostituees die geen vergunning hebben.
Ik nodig iedereen uit om de websites te bezoeken van belangenorganisaties voor sekswerkers en zorginstellingen die belangen van sekswerkers behartigen, zoals
https://www.soaaids.nl/nl/professionals/actueel/standpunt/standpunt-over-sekswerk
Mijn mening:
- Vergunningseis voor sekswerkers en exploitanten
Sekswerkers en exploitanten moeten een vergunning hebben. Dit is problematisch, omdat individuele sekswerkers niet altijd (vaak niet) een vergunning kunnen krijgen en daardoor afhankelijk worden van exploitanten. Hierdoor wordt hun onderhandelingspositie ernstig verzwakt, en zijn ze gedwongen om akkoord te gaan met de werkomstandigheden en inkomensvoorwaarden van exploitanten als ze als sekswerker willen werken. Daarnaast, wie vertrouwt uiterst gevoelige persoonlijke informatie aan de gemeente toe?
- Leeftijdsgrens en inconsistent beleid
Vanaf je 16e ben je seksueel autonoom, en vanaf je 18e meerderjarig. Op die leeftijd mag je een huis kopen, in het leger vechten, berecht worden als volwassene, seks hebben met wie je wilt en jezelf filmen zonder beperkingen. Maar geld verdienen aan seks mag dan ineens niet? Dit is een rare uitzondering en getuigt van uiterste naïviteit, alsof jongeren onder de 21 geen sekswerk zouden doen. Het enige gevolg van deze beperking is dat 18- tot 21-jarigen hun werk in het geheim moeten doen, wat hun kwetsbaarheid vergroot en juist leidt tot méér misstanden binnen deze groep.
- Geen boetes voor sekswerkers zonder vergunning
Dit is een fijne en juiste ontwikkeling dat sekswerkers zonder vergunning geen boete krijgen, zoals het hoort.
- Criminalisering van klanten
Maar, het is daarentegen ernstig dat klanten wel gecriminaliseerd worden. Dit creëert een zorgwekkend systeem waarin klanten worden aangemoedigd om sekswerkers aan te geven om zelf straf te ontlopen. Dit roept een akelig gevoel op en doet denken aan repressieve enge landen en regimes waar dergelijke praktijken gangbaar zijn. Schokkend dat dit soort ideeën hier serieus worden overwogen.
- Verbod op ondersteuning van onvergunde sekswerkers
Het strafbaar stellen van het ondersteunen van onvergunde sekswerkers plaatst hen in een uiterst kwetsbare positie. Dit beleid zou hen verder isoleren en juist vatbaarder maken voor misstanden.
Ik vraag me regelmatig af waarom er zoveel domheid is bij overheden.