Een jaar of 30 geleden liep ik regelmatig over de wallen. Het was toen een gezellige boel. Weinig overlast, drugs e.d. Wel veel leuke en mooie dames. Daarna is de boel hardhollend achteruit gegaan. Steeds meer bezopen toeristen, Engelse meisjes met bleke smoeltjes in hun midden de a.s. bruid gehuld in een of ander kostuum, hoertjes kijken. De a.s bruidgegom liep een andere route met zijn vrienden. Bier in de hand, grote bek en een onzekere, waggelende loop. Ook de Japanse toerist liep achter een Japanse gids aan die voorzien was van een stok met vlaggetje die hij omhoog hield zodat de hele groep hem kon volgen. Ondertussen fotos maken bij de vleet. Dat de gordijnen dicht waren maakte niet uit.
Ik kan me voorstellen dat de reguliere wandelaar en bewoners van de wallen hier niet gelukkig mee zijn. Ook ik ben gestopt met wallen bezoek. Bij een van mijn laatste keer vroeg een meneer zeer vriendelijk in het engels of ik drugs bij hem wilde kopen. Ik zei nee en hij liep vriendelijk groetend door. Voor mij was toen wel de lol er af.