een marokkaanse dvp die in nederland is geboren heeft een veel grotere kans om betrapt te worden door haar soortgenoten dan een bijv een roemeense die hier niet is geboren maar hier even een tijdje komt werken.
Je hebt misschien toch niet helemaal goed genoeg gelezen denk ik. De Roemeense gemeenschap is in sommige streken (bv Vlaamse rand rond Brussel, om maar een voorbeeld te noemen) veel groter dan de meeste mensen denken. En die Roemenen komen heel vaak naar hier op aanraden van, of samen met andere Roemenen die hier al werken. Vergis je ook niet in je oordeel: zij WERKEN vooral.
Uiteraard ontstaan er zo ook hele clusters van Roemeense mensen, inclusief ondernemers, die elkaar van ver of dichtbij kennen, en die mannen gaan net als alle gezonde mannen ook wel eens wandelen. Hun dames werken doorgaans ook, en ja, er zijn er bij die als dvp werken.
Het is allemaal niet wiskundig berekenbaar, maar de kans dat een Roemeense dvp herkend wordt achter een raam, door iemand die voor haar niet helemaal vreemd is, is groter dan wat je zou denken. Roemeense dvp's die hier echt wonen in gezinsverband zullen dan ook niet zo snel hun werk uitoefenen in dezelfde stad waar ze wonen.
Er zijn genoeg dergelijke Roemeense dames die niet continu die job doen maar die wel lange tijd hier wonen. Ik zie dus niet in waarom een Roemeense minder gevaar zou lopen dan een Marokkaanse om ergens herkend te worden.
Uiteraard zijn er daarnaast ook Roemeense dvp's die effectief telkens maar een kortere tijd hier verblijven, en dan wél volledig naast de reguliere Roemeense gemeenschap vallen, maar de ervaring leert dat je precies daar veelal meiden met gypsy achtergrond aan treft. Veel mannen gaan trouwens niet eens het verschil merken tussen een gypsy en een 'gewone' Roemeense.
Nu terug naar de topic titel en de aanleiding om over Marokkaanse meiden (en nadien ook over Roemeense meisjes) te beginnen schrijven. Het ging over de prijzen en over de reden of de opportuniteiten om al dan niet een hogere prijs te kunnen gaan vragen.
Ik denk niet dat dat met de kans op herkenning te maken heeft. Een hier opgegroeide Marokkaanse meid heeft gewoon een andere perceptie van de waarde van het geld, dan een Roemeense meid die in Roemenië opgroeide, en daar veel minder kan verdienen dan hier, zelfs met een behoorlijk diploma.