Poeh...
Eens denken. Een keer een Thaise in een privéhuis die vroeg of ik single was en na het bevestigende antwoord maar meteen voorstelde om een weekendje naar Parijs te gaan. En dan kon haar jongere zus ook wel mee, want die was even over uit Thailand. Dat heb ik vriendelijk afgewimpeld. Maar zo verrassend is dat niet, als ik zo de andere reacties lees.
Een vraag die ik evenmin had verwacht kwam van een Litouwse, die ik al vaker had bezocht in een privéhuis. Ze wilde graag vrijwilligerswerk gaan doen in haar woonplaats, maar snapte niets van het formulier dat ze moest invullen. Dus aan het einde van de date ging ze de lakens en handdoeken wegbrengen en bracht mij beneden. Ik had de gastvrouw al gedag gezegd toen ze me terug riep, dat ik even moest wachten. Kwam die Litouwse aan met haar tas, een pen en het formulier. Of ik wilde helpen met invullen. Die zag ik niet aankomen. Heb het wel gedaan, maar ze was uiteindelijk toch afgewezen, vertelde ze later. Al lag dat aan andere zaken.
Een andere zeer verrassende vraag was bij een privéhuis in een flat. Ik stapte daar 's ochtends, net na openingstijd de lift in, en daar stonden de twee Poolse dames die er werkten toevallig net in. Ze hielden de deur voor me open, want ze herkenden me en vroegen in de lift al wie ik zou gaan kiezen. Gelukkig stond er verder niemand bij en kon ik het keuzemoment nog even uitstellen tot in het huis.
Maar de vreemdste en daardoor ook meest verrassende vraag kwam van een Nederlandse dame in een privéhuis. Haar had ik ook vaker bezocht en ik wist dat ze af en toe een beetje 'leuk gek' was. Gingen we naar de kamer, lagen al op bed en vroeg ze ineens of ik die dag de paashaas toevallig al had gezien. Omdat het toen bijna Pasen was. Had echt geen idee wat ik moest antwoorden en ben in de lach geschoten. Zij ook. Later gaf ze aan dat ze maar gewoon iets had gezegd dat in haar opkwam en eigenlijk ook niet wist waarom ze de vraag stelde.