Leeuwarden loopt niet leeg. Evident, Getalsmatig meer dan voldoende vrouwvolk aanwezig.
In de eerste plaats: het wordt "geleegd". Als je twee huizen sluit, waarvan er een ooit al voor de helft was gesloten, dan zijn er al velen verjaagd naar elders (of gingen denken aan aan zelf-pensionering). Op die huizen wappert nu de Friese vlag met zeven grijnzend-rode Bumakopjes.
De diversiteit. Dat is punt twee. Er waren destijds dames in alle vormen, en maten en veelsoortig qua leeftijd, onder wie een aantal met een zeer divers palet aan geoffreerde mogelijkheden. En om de zoveel tijd nieuwe plantjes met bloemen om te bestuiven (alhoewel de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat die zich vaak weer betrekkelijk snel gingen "verpotten" naar elders).
Als je niet zo op Latina's valt (zoals ik wat betreft de overgrote meerderheid van hen), niet zo van de gesiliconeerden bent, niet van die de klant overvragende verveelde telefoonaanbidsters, als je graag zonder rubberen harnasje monden vult - en je telt dit alles bij elkaar op, dan wordt het bijna Bijbels ... tien rechtvaardigen ? Vijf ? Twee ?
Ooit waren er dames (meervoud, niet slechts één) - ook puur natuur-slanke - die àlles rubbervrij deden na wat meer duiten in hun buidel (op een dergelijk aanbod ging ik nooit in: ik wil graag kansrijk blijven om probleemloos 120 jaar te worden) en er waren er velen die geen veganist waren wat betreft dat wat zij in pure vleestoestand hun mondjes binnenschoven - en ga zo maar door. Ik kende er zelfs een die rubberloos anaal best "veilig" vond,
Leeuwarden biedt op dit moment misschien qua aantallen niet veel minder dan bijvoorbeeld Alkmaar - waarheen sommigen zijn gevlucht omdat daar ooit de victorie begon - maar is wel minder divers in kwalitatief aanbod. En is wat betreft vrouwelijk schoon en ten aanzien van het aanbod van mogelijkheden vele malen minder divers dan Den Haag.
Ik reis alleen nog af naar het Noorden als ik er moet zijn voor werkzaamheden of museumbezoek. En dan ga ik altijd even kijken bij die "meer dan dertig" dames. Ik heb een doos vol losse poortjes-euro's opgespaard. Je weet maar nooit.
Maar zoals eertijds, dat ik voor bepaalde dames (nu allemaal, zonder één uitzondering, "verdwenen") speciaal naar Leeuwarden ben afgereisd, dat is wel èrg lang geleden.
Toch begrijp ik heel goed dat er liefhebbers zijn die - al dan niet vanuit oprechte emoties - van alle districten in Nederland (met uitzondering van het al tijden zieltogende Deventer) de lof blijven zingen.
Negatief oordelen is negatief maken van aanbod en overlevingskansen, vinden sommigen van hen. Hierover valt eindeloos te twisten (getwist waaraan ik me nu a priori onttrek), maar gesteld dat er waarheid in zit: ik denk dat zij zowel de overredingskracht als de reikwijdte van fora als dit forum schromelijk overschatten.
De meeste dames en de meesten die hen bezoeken hebben nog nooit één letter gelezen hier. Ze zien er (daarom ?) best gelukkig uit.