Maar in bed merk je toch niet meer of iemand lang is?
Natuurlijk wel.
Als je in missionaris ook wilt zoenen (of aan haar tepels likken) is een fors verschil in lichaamslengte heel erg merkbaar.
Ook natuurlijk bij 69 .
De langere partner (ik, ongeveer altijd) moet dan wat krom gaan liggen of half omhoog komen o.i.d.
Aziatische dames hebben een streepje voor bij mij, maar dat ze gewoonlijk vrij klein zijn is dan wel weer een nadeeltje.
De tendensen in die studie (verschillenbe leeftijdsgroepen enz. ) wezen erop dat de rest van Noord West Europa een inhaalbeweging aan het maken was op de Nederlanders. Het is dus logisch te veronderstellen dat de marges kleiner geworden zijn. Globaal gezien was er vooral een scheidingslijn met het Zuidwesten van Europa , plusminus vanaf Frankrijk. Zuid Oost Europa is een andere zaak ; Balkan landen zoals Bosnië-Herzegovina , Montenegro , Servië en Kroatië hebben gemiddeld ook grote mensen. Dit soort precieze studies op zo een grote schaal zijn zeldzaam. Veel werk voor iets dat in wezen niet zo belangrijk is.
Het is toch wel belangrijk .
Allerlei infrastructuur, meubilair , standaarden/normen voor gebouwen (deurhoogte) zijn geschaald op de wens dat een hoog percentage van de bevolking er probleemloos in/op/onder moet passen.
Ik zag eens een aardig filmpje van de langste Koreaan (1.93) die in Nederland op bezoek was - en hier "niks bijzonders" was, plus het voor hem ongekende gemak dat hij in keukens, urinoirs, bus/metro deuren eens niet hoefde te bukken, en "gewoon" kleding uit het rek kon uitzoeken.
Andersom - met Nederlandse lengte is het inderdaad wat meer opletten in bijvoorbeeld Azie.
Gebouwen , bus/tram/trein etc gaan ongeveer een generatie mee - en dan is het goed voorspellen van de statistische trend echt wel belangrijk.