In welk land kan je het beste je oude dag doorbrengen?

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren
2 weken geleden met een vriend van me naar Hongarije geweest..
10 km vanaf het Balantonmeer..gezeten..voor een dag of 5
in de regio Sumeg..bij vrienden van hem geweest die daar reeds wonen..
hij wil daar dus over een jaar of 10 heen..
nja..
ik weet dat Spanje natuurlijk veel genoemd word ,en misschien ben ik bevooroordeeld..
maar Hongarije is toch andere koek..ook een land waar je zonder vast inkomen dus niet zomaar binnenkomt..je moet kunnen aantonen dat je jezelf kunt bedruipen anders word het niks..
de taal is echt wel een dingetje..en Hongaars had ik nog nooit /nauwelijks meegekregen..maar daar begreep ik dus helemaal niks van..
en bijna niemand spreekt een woord Engels ,wel wat Duits(achtig)..behalve in restaurants ofzo..maar dorpelingen?..nope..
het land loopt gewoon buiten de grote steden gewoon gigantisch achter..
de benzine was er iets van 1,30/1,40 de liter..maar de levensmiddelen zijn in vergelijking niet zo heel veel goedkoper..
logisch want in de meeste dorpen en op het platte land leeft men gewoon zelfvoorzienend..eigen groenten..kippen/koeien/geiten..
de huren en vaste lasten zijn er overigens wel stukken lager..zo'n 500 in de maand ben je een eind op weg..
en de natuur is er ronduit prachtig..en op veel plekken ongerept..het land is 2x zo groot als nederland en dat met 10 miljoen man..
nu zijn we expres ook niet in Budapest zelf geweest ,omdat dat gewoon westers is..
zal uiteindelijk weinig verschil maken met welke andere grote stad ook..
moet wel zeggen dat ik veel mooie vrouwen en meiden gezien heb..mja ,als je ze niet kunt verstaan houd het rap op..plus ziet men binnen 2 seconden dat je toerist bent..
en een week is natuurlijk te kort om ECHT iets mee te krijgen van de streek..
maar 'even' verhuizen die kant op?
ik moet het nog zien..ik wens hem veel geluk ermee
 
Maar... je moet wél kunnen bewijzen dat je 'voldoende middelen' hebt! Zeker weten! Niet als toerist natuurlijk... maar als je je ergens wil inschrijven bij de gemeente...
dat bedoel ik dus ja..
dus bijvoorbeeld je pensioen ,of inkomsten uit huur..
daarheen verhuizen zonder inkomen..net als hele volksstammen inmiddels hier gaat hem niet worden
 
Hongarije valt binnen het Schengen gebied.
Het recht in een EU land te verblijven heeft niks te maken met Schengen. Schengen gaat alleen over grenscontrole. De verblijfsregels worden door EU-recht geregeld en dat is in alle EU landen hetzelfde.

De basisvereisten zijn:
  1. Ziektekostenverzekering die geldig is voor het land waar je verblijft
  2. Voldoende inkomen of vermogen om niet ten laste van het gastland te vallen.
Voor meer details: Recht te verblijven in een EU-land
 
de taal is echt wel een dingetje..en Hongaars had ik nog nooit /nauwelijks meegekregen..maar daar begreep ik dus helemaal niks van..
en bijna niemand spreekt een woord Engels ,wel wat Duits(achtig)..behalve in restaurants ofzo..maar dorpelingen?..nope..
Hongarije wordt idd vaak genoemd, met name bij de mensen die denken dat rechts-autoritair a la Orban 1000 keer beter is dan links-liberaal.

Probleem is - ook jij bent daar een buitenlander. Weliswaar uit een westers land, maar reken er maar niet op dat de mensen er de vlag uithangen omdat jij er nu bent.

Ben er twee keer in Budapest geweest - mooi en dan ga je de hoek om en ben je in een Oostblokland van 50 jaar geleden.

De andere ervaring met Hongarije was de beste DVP in mijn 40+ jaar.

Dus de dames zijn iha goed maar als land staat het niet in de top-50.
 
Hongarije wordt idd vaak genoemd, met name bij de mensen die denken dat rechts-autoritair a la Orban 1000 keer beter is dan links-liberaal.

Probleem is - ook jij bent daar een buitenlander. Weliswaar uit een westers land, maar reken er maar niet op dat de mensen er de vlag uithangen omdat jij er nu bent.

Ben er twee keer in Budapest geweest - mooi en dan ga je de hoek om en ben je in een Oostblokland van 50 jaar geleden.

De andere ervaring met Hongarije was de beste DVP in mijn 40+ jaar.

Dus de dames zijn iha goed maar als land staat het niet in de top-50.
mijn ervaring dus ook..
kreeg niet de indruk dat ze zaten te springen om nieuw volk..
nogmaals de natuur is prachtig..maar het is gewoon oude bende..
huisvesting is voor een Hongaar schijnbaar geen issue..je krijgt onder bepaalde voorwaarden een huis van de staat ,en dat kost je niks ..voorwaarde is wel dat je het netjes bijhoud..en de directe omgeving..viel me direct op ,dat ondanks alles oud is..het nergens echt een bende was..
niet net zoals hier in sommige wijken waar het bomvol staat met autowrakken,tuinen vol vuilniszakken en afval..
wij als west europeanen proberen altijd met een Pool of Roemeen in het Engels een gesprek aan te gaan..als we hun taal niet machtig zijn..maar dat spreekt men daar gewoonweg niet..
dus zijn je opties zo op..vandaar je bijna geen aansluiting krijgt..
ook moet je best allert zijn op diefstal..ik viel met mijn bus best wel op..
je ziet wel zoiets rijden daar ,maar niet in soortgelijke uitvoering met de velgen etc..
volgende keer beter een iets oudere Kia of Toyota mee..de kans is een stuk kleiner dat ze me er dan vanaf helpen
misschien leuk voor een week Budapest of Balantonmeer..
maar verder..nodigt het land en de mensen niet uit om er heen te gaan en blijven..
misschien als je er een deels NL dorp of enclave bouwt..
mja wat is uiteindelijk de bedoeling?
 
de taal is echt wel een dingetje..en Hongaars had ik nog nooit /nauwelijks meegekregen..maar daar begreep ik dus helemaal niks van..
Kom nou, voor een talenknobbel als u moet dat toch een fluitje van een cent zijn om het Hongaars onder de knie te krijgen; er zijn immers maar 21 naamvallen ..
(ter vergelijking in het Duits 4, in het Nederlands en het Engels 0)
:)
 
als ik mezelf er op toe zou leggen wellicht..
maar ik zie eerder dat ik getroffen word door bliksem bij strakblauwe lucht..dan dat ik ooit nog die kant opga. .niks verloren daar
 
Kom nou, voor een talenknobbel als u moet dat toch een fluitje van een cent zijn om het Hongaars onder de knie te krijgen; er zijn immers maar 21 naamvallen ..
(ter vergelijking in het Duits 4, in het Nederlands en het Engels 0)
:)
Hongaars en Fins zijn naast het Baskisch waarschijnlijk de moeilijkste talen in Europa. En omdat ze nauwelijks relaties met andere talen hebben (linguistisch gezien) heb je er geen basis, zoals bijvoorbeeld bij Nederlands/Duits/Engels/Zweeds/Noors/Deens of binnen de taalgroep rondom de romaanse talen..

Dus de grammatica is waarschijnlijk pas later een probleem. Leer eens de woorden.

Ik heb een tijd in Finland gewerkt, maar je kunt er zelf na een tijd nauwelijks de essentie van een gesprek volgen.
 
Roemeens is ook niet de makkelijkste taal..
maar als in het verleden dan een Roemeen me benaderde op een put ,die basis engels kon..
en dan met een drummende beweging om een ciocan,ciocan??(ik haal schouders op)
uh hemmer ?..
dan begreep ik na 2x wel dat hij een hamer bedoelt..
maar nogmaals dan Hongaars..ik kan het echt niet plaatsen..alsof sommige woorden in zinsverband meerdere betekenissen hebben..
wat waarschijnlijk niet is,maar wel zo overkomt
 
Roemeens is ook niet de makkelijkste taal..
maar als in het verleden dan een Roemeen me benaderde op een put ,die basis engels kon..
en dan met een drummende beweging om een ciocan,ciocan??(ik haal schouders op)
uh hemmer ?..
dan begreep ik na 2x wel dat hij een hamer bedoelt..
maar nogmaals dan Hongaars..ik kan het echt niet plaatsen..alsof sommige woorden in zinsverband meerdere betekenissen hebben..
wat waarschijnlijk niet is,maar wel zo overkomt
Een kennis van me heeft Hongarije geprobeerd , dat was echt het beloofde land volgens ,hem werken kon hij bij zijn baas hier per computer blijven doen en aangezien hij het hier al aardig voor elkaar had verdiende hij daar helemaal goud natuurlijk

In het begin was het helemaal geweldig ,van alles wat hij kocht moest er een kassabonnetje op facebook gezet worden om maar aan iedereen te laten zien hoe lekker goedkoop het allemaal was

Maar ja hij zat op een kilometer of 50 van Budapest geloof ik in een dorp waar de burgemeester op een varken rijdt zonder één woord Hongaars te kennen zonder zijn stamkroegje en zijn voetbal clubje en dan duren de dagen lang hoor

Vorige week hoorde ik dat hij terugkomt , dan heeft hij het een maand of 8 volgehouden
 
Terug
Bovenaan Onderaan