Beste mensen,
Ik zie dat ik in deze thread nog geen officieel advies heb gegeven over de vraag "Hoe vaak laat je je testen?"
Advies voor mannelijke klant van een vrouwelijke sekswerker
Laat je tenminste 1x per jaar testen op soa's. Dat is voldoende om de vinger aan de pols te houden.
Meest zinvolle om te testen zijn chlamydia en gonorroe.
Dit gebeurt via een urineonderzoek en je kunt het 2 weken na je laatste sekscontact laten doen (dus niet per se 2 weken na je laatste betaalde sekscontact, maar überhaupt 2 weken na welk sekscontact dan ook).
Uiteraard ga ik ervan uit dat het neuken (vaginaal en anaal) met condoom gebeurt. Dan is er geen sprake van hiv risico en dan is een hiv-test niet nodig. Dat is dan best zonde van je geld.
Ook een syfilistest is 9 van de 10 keer echt niet nodig als je betaalde seks hebt gehad.
Waar testen?
Je kunt als klant van een sekswerker niet meer terecht bij de GGD. Dat wil zeggen: officieel is dat zo, maar het komt voor dat een GGD iemand die zich als klant van een sekswerker meldt, wel toelaat. Dat is dan mazzel hebben.
Je huisarts is dus de aangewezen persoon/instantie om naar toe te gaan. Dan zijn er kosten verbonden aan de testen.
Je kunt ook commercieel testen, bijvoorbeeld bij de hier al genoemde
One Day Clinic of
Soapoli-online Deze testplaatsen zijn betrouwbaar.
Hou er bij dergelijke klinieken altijd rekening mee dat zij erg graag veel testen verkopen. Hun advies kan overdreven zijn, oftewel je moet testen doen die helemaal niet zinvol zijn.
Lees meer over thuistesten en commerciele testen.
Advies voor mannelijke klant van een pre-op transsekswerker of she-male
Laat je tenminste 2x per jaar testen op soa's (chlamydia, gonorroe, syfilis) en hiv. Laat je vaccineren tegen hepatitis B.
Ook wanneer je altijd seks met een condoom hebt. Dat klinkt als een tegenstrijdig advies (en dat is het ook), maar dit is nu eenmaal het algemene landelijke advies voor mannen die seks hebben met (biologische) mannen. Uiteraard kan er in de spreekkamer op maat besloten worden welke testen zinvol zijn om te doen.
Als jijzelf pijpt, laat dan een keeluitstirjkje doen.
Als jij geneukt wordt, laat dan anaal een uitstrijkje doen.
Waar testen?
Bio- en fysiologisch heb je seks met een man (en dat bedoel ik niet politiek incorrect). Dat betekent dat de risico's anders zijn. En dat betekent dat je volgens de officiele richtlijnen gratis terecht kunt bij de GGD.
Uiteraard staat het vrij om naar je huisarts te gaan of commerciele testen te doen.
Vriendelijke groet,
piet soaaids