Dat klinkt wel héél goed he... Wel druipt de hypocrisie er een beetje van af.
Want als je geen soa's wil doorgeven, dan doe je toch gewoon alles met condoom? Het feit dat je je laat testen betekent dat je risico gelopen hebt. Je weet wel hoe, zeker...
Dus prediken dat je anderen niets mag doorgeven, maar wel intussen zelf al eens de bare toer op? En dan, testen maar. Tussen het ogenblik van jouw vorige test en je bare contacten kan er vanalles gebeurd zijn.
Helaas klopt je veronderstelling niet, maar ik zal het voor je uitleggen.
Veilige seks bestaat niet. Wel veiliger seks.
Een condoom geeft uitstekende bescherming tegen soa's, maar nog steeds blijft er een klein risico. Een condoom kan stuk gaan of afglijden, maar ook bijv. via vingers kun je soms een soa overdragen. Behalve neuken heb je ook nog zoiets als orale seks. Orale seks is een klein risico. Wil je meer zekerheid, dan gebruik je ook tijdens de orale seks een condoom. Veel mensen vinden dit kleine risico acceptabel en hebben zonder condoom orale seks.
Daarom dat regelmatig testen belangrijk is, ook als je alles met een condoom doet. Testen heeft als doel:
* om jezelf te beschermen, zodat je een behandeling kunt krijgen.
* om anderen te beschermen, je kunt geen soa's doorgeven als je geen soa's (meer) hebt.
* om anderen te beschermen, mocht je positief testen, dan kun je partners waarschuwen.
Mijn risicoprofiel (daar praat je over als je testfrequentie wilt bepalen) is erg laag.
Daar heb ik al wat over gezegd. Desondanks test ik me 2-3 x per jaar, omdat ik het belangrijk vind om anderen te beschermen. In mijn situatie zou 1 x per jaar testen genoeg zijn. Zie ook
mijn topicstart.