GGD stopt met testen op symptoomloze chlamydia

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren

Yuma-uschi

Meubelstuk
Supporter
1.071
22/02/22
1.294
Omdat een chlamydia besmetting zonder klachten voor de drager ervan minder gevaarlijk blijkt te zijn dan gedacht en in de regel vanzelf weer geneest stopt de GGD vanaf volgend jaar met het standaard testen op chlamydia bij personen zonder klachten (ook als er een partnerwaarschuwing is?)


Ik denk dat dat een goed besluit is maar anderzijds, hoe zit het met de (bij corona juist zo misbruikte/misplaatste) kreet "je doet het voor een ander"? Ben je zonder klachten niet besmettelijk genoeg om een ander te besmetten? Kan testen en behandelen (zeker na een partnerwaarschuwing) niet juist ook voorkomen dat je er langer dan nodig mee blijft rondlopen/besmettelijk blijft voor anderen (die daarna mogelijk wel klachten ontwikkelen) of is het zo marginaal gebleken dat we dat voor lief nemen ?

Toen ik ooit bij mijn bedpartners liet vallen positief te zijn getest op chlamydia was er overigens niet een bij die zich daarna voor de zekerheid even (tussendoor) liet testen dus het sluit wel aan bij wat leeft bij de gemiddelde swinger.
 
Laatst bewerkt:
Toch beetje eigenaardig...als reden wordt opgegeven: slechts kleine(r) kans op verminderde vruchtbaarheid ,
en antibiotica behandelingen verminderen. Bij diegene die positief getest zijn dan.
Ok, maar dan gaat het toch eerder om de behandeling aanpassen dan wel verdere verspreiding tegen te gaan.
Waarom dan niet blijven testen, zodat wie positief bevonden wordt, partners kan inlichten en beschermen.
Ook al wordt opnieuw herhaald condooms te gebruiken, hoe zit het dan met vaste partners?
Als ik het dan al zou moeten uitzieken zonder antibiotica, wil ik toch graag weten wanneer ik een condoom bij mijn vaste partner plots moet gaan gebruiken.
 
Het is nog maar de vraag of het gaat lukken om dit beleid per januari in te voeren, maar het is wel duidelijk dat dit gaat gebeuren. We zijn in Nederland het eerste land ter wereld, dus dat zal wel uitgelegd moeten worden.

De chlamydia-bacterie kan in de vagina wonen zonder problemen te veroorzaken. Op dat moment is er geen duidelijke infectie, maar meer dragerschap. Het idee is dat het dan medisch gezien niet zinvol is om te behandelen. Je hebt geen voordeel, mogelijk wel nadelen door de behandeling zelf, denk aan schimmelinfecties van de vagina, bacteriële vaginose, darmproblemen (microbioomverandering), etc.

Waarom zou je als asymptomatisch persoon antibiotica moeten nemen als je zelf dus meer nadelen ervaart? Het is medisch niet ethisch om dat te vragen van mensen, omdat het gebruik van condooms toch het standaardadvies is. Mensen kunnen zich dus prima beschermen tegen chlamydia.

Het blijkt dat testen geen invloed heeft op de prevalentie van chlamydia. Veel mensen laten zich niet testen. Dus, epidemiologisch lijkt het weinig effect te hebben.

Chlamydia wordt nu al niet meer getest in de keel.

Het is interessant om te kijken wat commerciële test-labs gaan doen. Die zullen mensen waarschijnlijk wel blijven motiveren om daar te testen, immers stigma en ongerustheid zijn belangrijke motivaties.

Deze beleidswijziging is een breed gedragen aanpassing binnen de geneeskunde. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan en of er nog uitzonderingen zullen zijn.

Ik ben persoonlijk wel van mening dat het belangrijk is dat we met elkaar, dus sekswerkers én klanten, er voor zorgen dat we elkaar beschermen. Seks is een fijne toevoeging in het leven van veel mensen en daar moeten we vooral van blijven genieten.
 
Laatst bewerkt:
Hoe zit dat dan met sekswerkers? Ik zit eigenlijk niet echt te wachten op chlamydia.
Ik weet niet of er uitzonderingen zullen zijn. Ik heb er in iedergeval nog niks over gehoord. Het kan wel zijn dat het beleid nog wat aangepast zal worden hier en daar. Het gaat pas in loop van 2025 in, dus tegen die tijd zal het duidelijk zijn en ook voldoende onderbouwd.
 
Ja, en geldt dit ook voor MSM (inclusief shemales)? Je wilt niet hebben dat het aantal besmettingen met de LGV variant straks opnieuw explodeert zoals in 2004. Al zal iemand die met die variant besmet is vrijwel altijd klachten hebben en dus wel getest worden op chlamydia.
Het geldt ook voor MSM, maar chlamydia wordt wel anaal getest en indien positief wel doorgetest op LGV. LGV wordt dus nog steeds getest en ook altijd behandeld. Ik denk dat een asymptomatisch positieve (niet LGV) chlamydia wel gecommuniceerd wordt naar de cliënt, maar niet meer behandeld gaat worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan