Zoute rijen bij de snoepwinkel kostten in de jaren '70 slechts 10 cent. En nu???
Kortom: alles is kapot gemaakt door de euro.
Of zoiets…
Maar goed, in de jaren '70 klaagden ook alle grijsharigen dat het leven zo idioot duur was geworden. Dus het zal wel een generatiedingetje zijn.
Kapot gemaakt ? Nee hoor alleen duurder gemaakt , afgezien van een paar plukken in mijn baard is mijn haar overigens nog niet grijs hoor
Als ik mijn zoon van 18 vertel hoeveel iets 25 jaar geleden kostte kijkt ie me ook aan met een meewarig gezicht. Zo van: Ja… en? Wat wou je eraan doen pap? Terugvliegen in je capsule ofzo?
Voor hem is dat wat iets nu kost de realiteit.
En zo hoort het ook.
Dan mag je van mij straks als je zoon van 18 op zich zelf wil gaan wonen vertellen dat ene ome Aad die je vaag kent ergens van aan het einde van de jaren 80 van een weeksalaris van 400 gulden zonder dat zijn vriendin werkte en zijn ouders bij hoefden te springen een huis kon kopen , ik denk dat hij dan met open mond staat te luisteren
De Euro is er nu een jaar of 20 dus is het misschien niet eerlijk om nu te vergelijken met al die toestanden van de laatste tijd , dit krantenartikel is echter uit 2007 dus na 5 jaar Euro en het is uit het parool dus niet van een of andere complot website
4 juli 2007, 09:28
AMSTERDAM - De koopkracht van de gemiddelde werknemer in Nederland is sinds de overstap van de gulden naar de euro begin 1999 164 procent gedaald.Dat zegt de stichting Wisselverlies, die al jaren ageert tegen de wijze waarop de gulden voor de euro is ingewisseld.
Indien er geen compensatiemaatregelen worden getroffen, bedraagt de koopkrachtschade volgens de stichting volgend jaar 27 procent van het huidige inkomen.
In 1999 werd de euro voor giraal geldverkeer ingevoerd, in 2001 werd de munt zelf omgewisseld, in een vaste verhouding van 2,20371 gulden voor een euro. Volgens Wisselverlies was dat zeker vijftien tot twintig procent te laag; 1,96 euro was reëler geweest.
De stichting becijfert de geleden schade als gevolg van de omwisseling voor de modale cao-werknemer tot met 2007 op 33.000 euro. De schade loopt jaarlijks vanaf 2008 verder op met ruim vijfduizend euro, aldus de stichting.
Spaarders met een spaarsaldo van tienduizend euro in 1999 hebben inmiddels een financiële schade geleden van 3250 euro, aldus de berekeningen van Wisselverlies.
Het ministerie van Financiën heeft zijn twijfels bij de berekening van de stichting. Toen de vaste wisselkoers in 1998 werd ingesteld, vertegenwoordigde deze de werkelijke waarde van de gulden, aldus het ministerie.
De stichting claimt dat zowel president Nout Wellink van De Nederlandsche Bank als voormalig minister van Financiën, Gerrit Zalm, hebben erkend dat Nederland te goedkoop de euro is ingegaan.
undefined