Drone in Geleenstraat

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren

mistertiger

Wandelaar
28
09/02/22
14
1
Hoi medelopers,

Gisteren liep ik door de Geleenstraat in Den Haag. Tot mijn verbazing vloog er een drone over. Deze kwam heel dichtbij. Ik vermoed dat ik gefilmd werd. Ik heb zelf een vriendin en ben erg bang dat de beelden worden gedeeld. Wat kan ik nu doen? Aangifte?

Laatst bewerkt:
Beelden staan al op internet idd heb het gezien. Het is niet netjes maar in het openbaar mag je gewoon filmen en dat is niet altijd even handig.
Weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België mag je niet zomaar met een drone boven publiek vliegen. In dit geval is dan niet het filmen het probleem maar het feit dat dit gebeurt door iemand die geen vergunning heeft, laat staan toelating vroeg.

Drone regels zijn in de EU gelijk getrokken, aanzet was in 2023 al sinds vorig jaar wordt dit gehandhaafd als ik het goed heb. Is dus voor BE en NL gelijk.

Standaard voor elk land en elke drone dat je niet in buurt van vliegvelden, militaire gronden etc etc mag vliegen.

Afhankelijk van classificatie van de drone wat wel en niet mag... laten we er vanuit gaan dat het een camera drone was lichter dan 250gr. Die zullen de meeste hebben, vliegen prima en mag je heel erg veel mee:

• Je mag niet hoger dan 120 meter vliegen.
  • Je mag niet in gecontroleerd luchtruim vliegen (binnen no-fly zones)
  • Je mag niet drone vliegen boven bebouwing zonder de juiste certificaten
  • Je mag niet over groepen mensen vliegen (vanaf 250 gram)
  • Je mag niet drone vliegen in de buurt van vliegvelden, militaire basissen aanvliegroutes van trauma helikopters etc.

Boven de 250gr mag je niet over groepen mensen vliegen, daaronder dus wel... ook als die groep niet is betrokken bij jou en niks weet van die drone mag dit blijkbaar...

enige wat nog zou kunnen is dat een land / gemeente / stad een no-fly zone heeft voor specifieke gebieden.. in de meeste gevallen zijn dit gebieden met beperkingen hoe hoog je mag vliegen. Plekken waar je helemaal niet mag vliegen zijn vrij beperkt..

niet vliegen boven bebouwing is overigens een vaag begrip. Want als je nog dieper in de regels duikt staat er dat woonwijken wel mag...

is heel lastig dus, ergens heel raar dat dat gewoon zomaar kan, even locatie geleenstraat daar gelaten.. maarja vanuit drone perspectief gezien, als je dat soort plekjes allemaal moet gaan uitzonderen. Is het niet meer bij te houden waar je wel of niet mag vliegen. Het is ook niet te meten, was ik nu te dichtbij of nog ver genoeg van dat gebiedje of die straat?.. het is ook niet te handhaven tenzij er een totaal verbod voor de gehele stad zou zijn bijvoorbeeld..

lastige hoor, snap je dilemma wel, maar denk ook dat maar heel weinig mensen die beelden zullen zien als ze dus inderdaad online komen uberhaupt..

is heel lastig dus, ergens heel raar dat dat gewoon zomaar kan, even locatie geleenstraat daar gelaten.. maarja vanuit drone perspectief gezien, als je dat soort plekjes allemaal moet gaan uitzonderen. Is het niet meer bij te houden waar je wel of niet mag vliegen. Het is ook niet te meten, was ik nu te dichtbij of nog ver genoeg van dat gebiedje of die straat?.. het is ook niet te handhaven tenzij er een totaal verbod voor de gehele stad zou zijn bijvoorbeeld..
Valt op zich wel mee. Meeste drones hebben gps. En er wordt bij grotere drones al gebieden in geupload van locaties waar ze niet in kunnen vliegen.. als je in de buurt van een vliegveld komt blokkeren ze de stuurinput en draaien ze om. als je dat bij alle drones verplicht maakt...

Drone regels zijn in de EU gelijk getrokken, aanzet was in 2023 al sinds vorig jaar wordt dit gehandhaafd als ik het goed heb. Is dus voor BE en NL gelijk.

Standaard voor elk land en elke drone dat je niet in buurt van vliegvelden, militaire gronden etc etc mag vliegen.

Afhankelijk van classificatie van de drone wat wel en niet mag... laten we er vanuit gaan dat het een camera drone was lichter dan 250gr. Die zullen de meeste hebben, vliegen prima en mag je heel erg veel mee:

Boven de 250gr mag je niet over groepen mensen vliegen, daaronder dus wel... ook als die groep niet is betrokken bij jou en niks weet van die drone mag dit blijkbaar...

enige wat nog zou kunnen is dat een land / gemeente / stad een no-fly zone heeft voor specifieke gebieden.. in de meeste gevallen zijn dit gebieden met beperkingen hoe hoog je mag vliegen. Plekken waar je helemaal niet mag vliegen zijn vrij beperkt..

niet vliegen boven bebouwing is overigens een vaag begrip. Want als je nog dieper in de regels duikt staat er dat woonwijken wel mag...

lastige hoor, snap je dilemma wel, maar denk ook dat maar heel weinig mensen die beelden zullen zien als ze dus inderdaad online komen uberhaupt..
Geleenstraat is in de nabijheid van ministeries. Kan hij daar voor worden aangehouden?

Helaas niet. Ik vond zojuist het volgende stuk in een brief van burgemeester Halsema aan de gemeenteraad van Amsterdam.
Zo te zien is het juridisch niet haalbaar een fotoverbod in te stellen. Als ik het goed begrijp wordt er alleen opgeroepen geen foto's te maken, maar is het niet strafbaar.
Heel sneu..

" Foto-en filmverbod/ overige maatregelen tegen overlast
Sekswerkers benoemen het fotograferen en filmen van sekswerkers als zeer storend en een inbreuk op hun privacy. Hun herkenbaarheid en vindbaarheid online en via social media maakt
kwetsbaar voor 'outing' en afpersing. De gemeente heeft onderzocht of het mogelijk is om in de APV een goed handhaafbaar verbod op te nemen op fotograferen en filmen in de openbare ruimte
(de Wallen). Dat blijkt niet mogelijk. Juridisch zijn er de nodige belemmeringen (gelet op het recht
op vrije meningsuiting en nieuwsgaring worden er zware eisen gesteld aan zo'n verbod). Het
belangrijkste obstakel is echter de handhaving van zo'n verbod op het richten van een camera op
een sekswerker en het daadwerkelijk fotograferen of filmen. Mensen mogen in de openbare ruimte rondlopen en foto's maken van hun omgeving; voor handhavers is het vrijwel onmogelijk om vast te stellen a) wie er specifiek de camera richt op een sekswerker en b) of die persoon een foto heeft gemaakt van die sekswerker.
Binnen een gebouw kan de eigenaar of exploitant wel zo'n verbod instellen. In een EC zal
fotograferen en filmen van raamwerkers uiteraard niet worden toegestaan.

Ondertussen zijn er wel andere maatregelen genomen:
- de gemeente heeft in het Wallengebied borden opgehangen met de tekst 'niet fotograferen' in
verschillende talen, en lichtprojecties in de openbare ruimte om toeristen daarop te wijzen. Er zijn
stickers voor op de ramen met daarop 'niet fotograferen', en campagnes over respectvol gedrag."

Valt op zich wel mee. Meeste drones hebben gps. En er wordt bij grotere drones al gebieden in geupload van locaties waar ze niet in kunnen vliegen.. als je in de buurt van een vliegveld komt blokkeren ze de stuurinput en draaien ze om. als je dat bij alle drones verplicht maakt...
klopt in die kleinere drones ook hoor, maar daar zijn manieren omheen enook genoeg drones die dat niet hebben en wel mogen vliegen. Dus over 5+jaar wanneer dat op elke drone zit toepasbaar...

Er werd ook gefilmd hoe iemand het trapje opliep en naar binnen ging. Ik vind dit een kwalijke zaak.
eens, zou het ook echt niet fijn vinden. en ben er ook mee eens dat je dat daar gewoon niet moet doen. Enige wat ik probeer te schetsen is dat het er op lijkt dat het gewoon mag (helaas dus)..

Geleenstraat is in de nabijheid van ministeries. Kan hij daar voor worden aangehouden?
aanhouden is wel gelijk heel heftig haha, maar of daar restricties mee zijn zou ik niet weten. Zou zich moeten vertalen naar een vliegverbod in bepaald gebied, ofwel een no-fly zone waardoor drones met GPS niet eens zouden opstijgen. Als die er zijn vermoed ik dat die dan weer wel ver genoeg verwijderd zijn dat dat niet van toepassing is..

Ja vind het eerlijk gezegd wel het gevalletje toeval wat eigenlijk niet bestaat..... kan het niet bewijzen natuurlijk..

dus ofwel promo voor de filmpjes ofwel hij probeert uit te vinden of het wel mag wat hij doet... in beide gevallen zou het niet ok zijn.

Ja of kijken of er mannen helemaal in de stress raken zodat hij ze kan contacteren en dat heet dan weer afpersing en is overigens wel strafbaar. Overigens vraag ik me af of publiceren van filmmateriaal van een openbare straat zonder dat hier een vergunning voor is niet strafbaar is. Maar dat terzijde.

Terug
Bovenaan Onderaan