"Het is niet zonder reden, dat deze mensen behandeld worden, zoals ze behandeld worden. Deze hebben mensen hebben vaak een slechte reputatie als rondtrekkende dieven en als bedelaars. Dus ik kan mij best goed voorstelellen dat de meeste mensen hun neus ophalen voor zigeuners en ze liever ziet gaan dan komen." (# 2.901)
In de (late) middeleeuwen mochten Joden en Roma niet binnen de stadsmuren wonen of er na het donker verblijven en mochten ze niet toetreden tot de gilden en dus geen "normaal" werk doen.
Naast degenen die in armoede bleven leven, werd een aantal Joden welvarend door "bankieren" (hetgeen allerlei onzin opleverde, als zouden àlle Joden rijk zijn, onzin die culmineerde in de leugenpropaganda van Hitler cum suis) en gingen de Roma zich grotendeels toeleggen op muziekmaken (de originele Roma-muziek is zuiver vocaal en kent geen instrumenten), waarzeggerij, handlezen (waarin zij zelf nooit geloofden) en soms bedelen - en zelfs zakkenrollen en wat dies meer zij.
In feite voor een groot deel de schuld van de "autochtonen" die elk ander werk verboden. En ze liever zagen "gaan dan komen".
Zo ontstonden allerlei mythen: de Joden zouden de bronnen vergiftigen en kinderen stelen, verkrachten en vermoorden (een middeleeuws onzinverhaal dat op dit moment weer opduikt in de moderne complottheorieën, maar nu met "de elite" als daders) en alle Roma zouden heidenen zijn (terwijl velen al in de middeleeuwen christen waren geworden) en allemaal zouden ze leven van diefstal. of erger.
In veel Oost- Europese landen is er nog niets veranderd. Als je mensen apart zet, gaan ze zich apart manifesteren. En niet altijd zoals de apart-zetters dat graag zien.
Hoe het ook zij: generaliseren is altijd totaal verkeerd. Ik ken geen volk zonder dieven. Ik ken geen volk zonder slechteriken.
Een individu is net zo goed - of zo slecht - als dat individu is. Waar het ook vandaan komt of wie ook de voorouders zijn. Dat geldt ook voor onze individuele dames.
Wel schrijnend vind ik het soms dat iedereen Anne Frank kent, maar slechts heel weinigen Settela Steinbach.