en willen de beste service maar wel zo goedkoop mogelijk.
Dit lijkt me normaal en niet anders dan ieder ander iets waar geld aan wordt uitgegeven. Marktwerking zou dit ook in de hand moeten werken.
Dit slaat natuurlijk weer helemaal nergens op #zucht
Nee, dat doet het inderdaad niet.
Tenminste ervan uitgaande dat de dvp op een vergunde locatie werkt en netjes belasting betaald.
Wellicht is de kennis die ik heb achterhaald maar laten we eens een globaal rekensommetje maken. We gaan uit van een dvp met een uurtarief van 150 Euro bij een privehuis.
Allereerst moet er netjes BTW van het uurtarief af. Blijft er net geen 124 Euro over.
Daarnaast moet het huis inclusief voorzieningen en gastvrouw betaald worden. Dit is veel duurder voor dvp's dan voor de genoemde beroepen omdat er een speciale vergunning voor nodig is. Een dvp betaald tot ca. 30% van het volledige uurtarief voor een kamer. Dat betekend dat er nog 79 Euro over is.
Deze 79 Euro is het brutoloon, hier gaat nog loonbelasting vanaf, volgens mij 49,54%.
Blijft er dus netto 40 Euro over van een uur een klant. Maar de meeste dames hebben niet rug-aan-rug klanten, dus dit is niet hun uurloon.
Laten we een gemiddelde dag nemen met 8 klanten, in totaal voor 5 uur.
Zonder extra's is het dagloon dan 200 Euro.
Deze 200 Euro per werkdag moeten ze zelf nog wel hun reiskosten, medische kosten, persoonlijke verzorging, werkkleding, speeltjes en dergelijke van betalen. Daarnaast hebben ze dan ook nog geen pensioenopbouw, ziektedagen, werknemersverzekeringen of recht op zaken als WW. Tijdens de lockdown waren het ook de sexwerkers die niets kregen maar ook niet mochten werken.
Als een dame dus niet heel erg populair is, weinig fooien krijgt of extra's rekent houdt ze eigenlijk niet zo extreem veel over. Modaal netto per dag is geloof ik ongeveer 114 Euro.
Ja, het is wel veel meer dan welk ander ongeschoold werk dan ook, maar je moet het geestelijk wel kunnen en ook het stigma kunnen verdragen.
Overigens verdienen dames welke onvergund en zwart werken natuurlijk belachelijke bedragen.
Thuisontvangst zou dan ook gemiddeld altijd goedkoper horen te zijn.
Ik vraag me weleens af of daar veel aan gedaan wordt. Ik hoor van gemeenten die controleren op vergunningen en van redelijke boetes op onvergund werken. Maar wat ik belangrijker vind is dat zwartwerkers aangepakt worden.
Want van dames die legaal werken gat zomaar de helft naar de belastingdienst. En dat geeft behoorlijk oneerlijke concurrentie.