Voormalig lid 3992
Meubelstuk
- 2.871
- 16/10/21
- 5.447
Ik denk dat bij de basistraining van een dienstplichtig Vlaams soldaat er wel wat standaard Frans militair jargon ingepompt werd en anders is er binnen een groep soldaten altijd wel iemand die enig idee zal hebben wat die man in godsnaam bedoeld , geen ideale situatie maar je moet roeien met de riemen die je hebtDe Vlamingen hadden in die periode zeker veel recht om te klagen (denk idd aan het legendarische "Et pour les flamands la même chose"), maar jouw bewering is te kort door de bocht.
Et pour les Flamands la même chose - Wikipedia
nl.m.wikipedia.orgMythe: Vlaamse soldaten werden de dood ingejaagd omdat ze geen Frans kenden
Het staat vast de Vlamingen in het leger redenen hadden om te klagen. Maar of de Vlamingen daardoor de dood ingejaagd werden, is weinig waarschijnlijk.www.vrt.be
@ome aad Kortrijk heeft ook het voordeel dat Lille (Rijsel) dichtbij ligt, moest je daar nog niet geweest zijn. Met Dreamgirls zit er ook een degelijk privéhuis.
Zoals het artikel aangeeft zal er weinig aanleiding geweest zijn om al te lichthartig om te gaan met soldatenlevens in het Belgisch leger in die tijd , ik heb begrepen dat de Fransen en de Britten zich tegen het eind juist irriteerden aan de weinig energieke houding van koning Albert die geen zin meer had om zijn legertje nog verder te laten decimeren in nutteloze offensieven
In die tijd waren officieren vaak nog uit adelijke of in ieder geval sociaal hoog op de ladder staande families afkomstig waardoor de kloof met de gewone soldaat vrij groot was , en in België speelde dan nog mee dat de elite nog een andere taal sprak ook
Schotten en Australiërs hebben dezelfde klachten over Engelse officieren en noord Afrikaanse soldaten over hun Franse superieuren
Er zal een kern van waarheid in zitten dat men om voor het thuisfront de hoeveelheid "eigen " slachtoffers zo klein mogelijk te houden liever koloniale troepen naar de hopeloze plaatsen op het front inzet en de meer kansrijke offensieven die propagandawaarde hebben voor het eigen volk reserveert , maar in het Belgische leger diende Vlaming en Waal in dezelfde eenheden als ik dat artikel mag geloven