Ik neem aan dat je veel ervaring hebt, maar ik vind wel dat je beeld te éénzijdig is. Er zijn veel dames die tijdelijk sekswerk doen en daarna een normaal leven kunnen leiden zonder dat ze het geld of de spanning nodig hebben. Je hebt dames die een gezonde relatie hebben en je hebt dames die single zijn, maar de één is niet beter dan de ander. Het stereotype sekswerker bestaat niet. Het is een koepelterm en iedere sekswerker heeft een eigen verhaal waarbij het beloop niet vast staat. Wat je beschrijft komt zeker voor, maar verteld niet het hele verhaal.
Interessant,
Maar dat is ook precies de kern van mijn boodschap. Als je sekswerk wilt gaan doen, dan moet je een paar dingen weten voordat je begint. Als eerst het is een beroep dat aantoonbaar schaadt op langere termijn. Je grenzen vervangen, je intimiteit gaat over de loop van de tijd verloren, en je kunt zelfs problemen krijgen met bonding met een andere persoon. Dit zijn niet dingen die in een week gebeuren, maar wel over de loop van de tijd of zelfs jaren plaatsvinden.
Ik vindt de ramen en met name sekswerkers die er echt al jaren staan, lastig om te zien. Die zijn zover over die belangrijke rode draad heen, die zullen hoogstwaarschijnlijk ook nooit echt meer er vanaf komen. Ook sekswerkers die meerdere jaren in een club staan, waarvan de grenzen over tijd vervagen, drank en drugs gebruik "genormaliseerd" is terwijl onderhuids wel problemen groeien.
Ik denk dat die doelgroep met name gewoon kwetsbaar is, en de grootste moeite zal ervaren ook om nog een normaal leven "na het sekswerk" op te bouwen. Je hebt een partner en daar vertel je ook niet op de eerste date Ja ik ben sekswerker geweest voor 10+ jaar, net gestopt en hoop nu toch echt de liefde van m'n leven te vinden.
Ik merkte het bij mezelf al op, nadat ik gestopt was met nachtelijk chauffeuren voor 1.5 jaar, dat het 3 maanden koste om weer in redelijk normaal patroon te komen. Ik had echt slapeloze nachten en dat was niet omwille de slaap alleen, maar gewoon omwille het ineens ontbreken van alles waar ik zo'n onderdeel voor langere tijd van was.
Ik zeg dan ook altijd : trek een plan. Je wilt geld, schulden afbetalen, een huis / auto kopen, investeren, de toekomst in financieel? Zet dat op papier wat je bereiken wilt. En ga daarmee aan de slag. As you go; knoop gewoon tussen je oren, dat bijv. drank of drugs gebruik een not done situatie is. En dat je grenzen _zullen_ vervangen hoe langer de nachten worden. En waar je eerst principieel tegen
PZC was sta je nu ineens met je vaste klanten
NZC te doen omdat het net iets meer verdiend.
Ook drugsgebruik - harstikke leuk de eerste paar weken of maanden en je kunt de hele wereld aan qua klanten, maar ook dat zal z'n tol eisen. En het belang van dealers om je heen omdat je juist een sekswerker bent en omdat je juist iedere avond geld verdiend. Ik ken een hoop mensen, in de 40 nu, die gewoon kapot zijn omwille de levensstijl die ze hebben gehad of gedaan. Ik ben 40 nu, en ik ben kerngezond, sterk en drink niet, gebruik al 20 jaar van een experimentele fase na, gewoon geen drugs. Dat houdt me scherp, mooi en gezond. Sommige mensen op mijn leeftijd zijn er gewoon veel slechter aan toe en een deel daarvan is te wijten aan opnieuw die keuzes die ze gemaakt hebben.
Zeg niet dat ik beter ben hoor; absoluut niet. Maar op een bepaald punt in je leven ga je ergens ook wel waarderen met wat je wel hebt. Ook voor sekswerkers (vindt ik) dat dit gewoon een bewuste keuze voor je moet zijn, je een plan trekt, je geld verdiend, en eruit stapt. Je gaat niet voor je lazy ex partner zijn schulden afbetalen als excuus om in dit vak te stappen. Dat is een soort justification naar je partner toe om het toch te doen.
Als ik een houdbaarheidsdatum op dit beroep mag plaatsen, zou ik zeggen 1.5 tot 2.5 jaar tops. Alles daarboven wordt het later lastiger om er echt uit te stappen. Er is wetenschappelijke documentatie voor bovenstaande. En ook met seksbedrijven die 30 jaar in het vak staan zijn hetzelfde van mening.
Voor mij geldt het geestelijk belang van dames - dat op nummer 1. En niet ten koste van geld of om je maandelijkse quota te halen. Dan maar wat minder verdienen.