De eerste keer dat ik door een hoerenbuurt liep, was ik 14. Toen werden ik en mijn vriendjes er weggejaagd. Ik had er niet erg veel van gezien en het ging snel weer uit mijn gedachten. Drie jaar later zat stapte ik met een oudere vriend eens voor de lol door een ramenbuurt op een zomerse septemberdag. De meisjes van plezier stonden in de deuropeningen en deze keer was ik blijkbaar oud genoeg om er zomaar rond te kunnen lopen. De geile blikken, kom-eens-hier gebaren en de vele knappe grietjes maakten een grote indruk op mij. Ik wist toen dat ik daar wou zijn.
Ik was bang dat ze mij te jong zouden vinden en daarom heb ik er toen nog een half jaartje overheen laten gaan voor ik echt eens binnenging. Ik was 17 toen, ik moet er 15 uit hebben gezien. Dat was bij een knappe blondine van zo'n jaar of 25. Die zei er niets van dat ik er zo jong uitzag, gelukkig.
Het was zenuwachtige seks met een halfslappe lul, maar dat maakte niet uit. Ik had hem in een prachtige griet naar keuze kunnen steken voor een klein bedragje. Dat was genoeg om mij voor het leven te 'hooken'.
Eerst ging ik naar een kleinere ramenbuurt vlakbij mijn ouderlijke huis, maar twee jaartjes later ben ik pas echt op verkenning gegaan. Eerst eens naar Brussel (bah, zo'n achtergestelde wijk) en dan naar het walhalla van de ramenbuurten: Antwerpen. Ik ben er nooit meer weggegaan.
Ondertussen, en zo'n driehonderd prostituees later, heb ik zowat alle ramenbuurten van België en Nederland gezien, de Duitse saunaclubs en loophuizen, en nog wat andere dingen in verdere landen. (En in my humble opinion is het Schipperskwartier daarvan nog altijd de allerbeste.)