Reageer op onderwerp

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren

Een interessante vraag, weinig relevant voor dit topic en waarschijnlijk ingegeven door nieuwsgierigheid, maar hoe dan ook wel interessant.

In uw vraag komen twee elementen naar boven, moed en beloning. Beide zijn echter in mijn geval niet van toepassing. Ik sta ondertussen stevig genoeg in het leven om het begrip moed uit mijn leefwereld te verbannen. De laatste keer dat ik moed nodig had was ongeveer een twintig jaar geleden toen ik voor een weddenschap op de Gentse feesten tegen een agent (toen nog gendarme) zijn benen plaste en vroeg of het warm was. Het leverde me 24u opsluiting op, een rekening voor een nieuw kostuum en een vermelding op m'n strafblad. Nee, moed daar doen we niet (meer) aan mee.

Belonen dan. Ook daar geloof ik niet meer in. In de onrechtvaardigheid waarin we leven worden maar al te vaak diegene van een beloning voorzien die er het minst voor gewerkt hebben en vaak totaal geen aanspraak op zouden mogen maken. Belonen werkt ook contraproductief. De beloner zal vroeg of laat toch het deksel op de neus krijgen en verbitterd achterblijven in zijn ondergedompelde naïviteit. De beloonde daarentegen surft verder op de tijdelijke dopamine stoot verkregen door de beloning en zal steeds weer op zoek gaan naar nieuwe beloningen.

Nee, belonen daar doen we ook niet aan mee. Alhoewel, je zou kunnen opmerken dat ik mezelf zou kunnen beloond hebben met mijn bezoekje aan Ella. Of en wat er daarbij gebeurde blijft echter iets tussen mij en haar. Al zou het momentum wel goed gekozen kunnen zijn, net nu ze hare vent heeft buitengegooid en in een echtscheiding zit. Maar hoe dan ook blijft een getal van vier cijfers veel geld, zeker als het eerste cijfer geen 1 is. En dan kan je jezelf afvragen of een vrouw wel zoveel waard is, wel ik kan je met volle overtuiging zeggen voor mij wel. Misschien is daar wel moed voor nodig, als beloning kan het alleszins wel tellen.

(Dit gezegd zijnde laat ik het aan jullie fantasie over of wat hierboven staat geschreven pure fictie of realiteit is.)

Terug
Bovenaan Onderaan