Arnhem: grote prostitutiezaak rond 16-jarig meisje van start

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren

Sjors Loper

Meubelstuk
1.220
11/10/21
556
15

'Ik vind het moeilijk te praten over Arnhemse periode': grote prostitutiezaak rond 16-jarig meisje van start

Het ene meisje was 16 jaar, het andere 13. Het eerste zou meermaals seksuele handelingen bij vreemden hebben verricht tegen betaling, bij de 13-jarige kwam het zover niet. Maandag startte in de rechtbank in Arnhem een groot proces waarin de vermeende mensenhandelaren, maar ook vermeende klanten en andere betrokkenen terechtstaan.

,,Ik vind dat ze samenspannen tegen mij", zegt verdachte A.M. (33) uit Apeldoorn maandagochtend in de Arnhemse rechtbank. ,,Ik krijg alles in mijn schoenen geschoven."

'Ze' zijn medeverdachte G.I. (23) uit Rotterdam en het slachtoffer (16) dat een paar meter achter hem zit. Die laatste twee zouden een relatie hebben gehad. M. heeft wat dingen gedaan die hij achteraf beter niet had kunnen doen, zegt hij. Zoals onderdak regelen voor de 16-jarige in Arnhem -'het was goed bedoeld' - én helpen met het maken van een seksadvertentie voor haar. Zo maakte hij foto's. ,,Dat is niet goed te praten. Maar het was niet mijn intentie haar iets aan te doen. Zij vroeg mij iets, ik hielp haar."

M. en I. zijn twee van de in totaal acht verdachten in het omvangrijke proces waar de Arnhemse rechtbank deze week meerdere dagen voor heeft uitgetrokken. Het tweetal wordt verdacht van mensenhandel en onttrekking aan het ouderlijk gezag. Het toen 16-jarige meisje had ook daadwerkelijk betaalde seks. Bij een tweede slachtoffer, een 13-jarig meisjes, kwam het niet zover.

Weggelopen tijdens de les

In de rechtszaal gaat het maandag vooral over de toen 16-jarige. De inmiddels jonge vrouw met een autismespectrumstoornis verbleef in een instelling in Almere en ging in Amsterdam naar school. Op 9 november 2021 liep ze weg tijdens de lessen. Ze zou met een man, een andere verdachte in de zaak, naar Arnhem zijn gereisd. Een zwaarbewapende politie-eenheid trof haar weken later aan, toen de eenheid een pand binnenviel aan de Kellendonkstraat in Arnhem.

Met de destijds 16-jarige gaat het inmiddels 'wel oké', zegt ze maandag in de Arnhemse rechtbank. Ze is naar een zorggroep gegaan. ,,Daar zit ik nu nog steeds op, dat heeft nog steeds met het mensenhandelgebeuren te maken. Ik vind het af en toe nog wel lastig, vind het moeilijk te praten over de periode in Arnhem."

Twijfel over de leeftijd

Het dossier dat er ligt is fors, blijkt maandag. De rechtbank probeert te plaatsen wie met wie contact had en wanneer, maar volgens de verdachten is dat allemaal niet zo makkelijk. Wat niet helpt: bij de inval in Arnhem - waarbij M. en I. werden opgepakt - is een keur aan smartphones gevonden en nadien ook uitgelezen, maar het tweetal zegt van weinig te weten. Er werden simkaarten in andermans toestellen gedaan, mensen maakten gebruik van elkaars telefoons, klinkt het.

I. was ook niet betrokken bij het sekswerk dat de 16-jarige verrichtte naar aanleiding van advertenties op twee sekswebsites, zegt hij. ,,Ik heb haar niet gezegd dat ze dat moest doen."

En een liefdesrelatie hadden de twee 'ook niet per se'. ,,We waren goede vrienden."
M. begon naar eigen zeggen te twijfelen over de leeftijd van de 16-jarige toen ze, ter verificatie voor een van de websites, haar paspoort moest overleggen maar dat niet wilde.

Ook verdacht van verkrachting

Maar de officier van justitie gelooft er allemaal niks van. De twee hebben weet gehad van de leeftijd van zowel de 16- als de 13-jarige, klinkt het. I. verdwijnt wat het Openbaar Ministerie betreft 36 maanden in de cel waarvan zes maanden voorwaardelijk en minus zijn 259 dagen voorarrest. Een derde medeverdachte - maandag zelf niet aanwezig en ook geen advocaat - kreeg een eis van twaalf maanden cel waarvan drie voorwaardelijk aan zijn broek.
De hoogste strafeis is maandag voor M.: 45 maanden cel waarvan zes voorwaardelijk en minus 378 dagen voorarrest. Wat bijdraagt aan die strafmaat: M. wordt ook verdacht van de verkrachting van een jongeman. Die zaak werd eveneens maandag behandeld.

De zaak rond de jonge meisjes gaat woensdag en donderdag verder. Dan staan er verdachten uit Wehl, Velp, Dieren, Arnhem en Maassluis terecht. Het merendeel van hen zou als klant seks hebben gehad met de 16-jarige.

Bron: De Stentor

Hoe oud zou ze gezegd hebben dat ze was? Voor adverteren moet je in NL minimaal 21 zijn.

Terug
Bovenaan Onderaan