Ik kom 18 jaar op de Wallen en heb, naast dames bezoeken, goed gevolgd wat er is gebeurd (niet alleen wat de dames vertelden, ook via het PIC en enkele mensen die wel eens wat loslieten).
In 2006 begon Asscher met 'Project 1012'. Dat lijkt lang geleden en die naam bestaat niet meer. Maar wat toen is besloten is langzaam maar zeker uitgevoerd. Van der Laan heeft nog geprobeerd het St. Annenkwartier voor 'de vrouwen' te behouden. Maar de contracten met projectontwikkelaars waren getekend, daar kon de gemeente niet meer onderuit, zeiden de ambtenaren en advocaten. Alleen de overdekte passage (ex la Vie) en het Oudekerksplein vielen daar buiten.
Het heeft 15 jaar lang geduurd voor het zover was. Maar stuk voor stuk werden eigenaars/exploitanten van raambordelen tegen elkaar uitgespeeld, weggepest, verleid om te ruilen met kamers in het Singelgebied of gewoon geadviseerd te verkopen. Tekeningen hoe het St. Annenkwartier gaat worden liggen al lang klaar. De panden worden weer één geheel, zonder aparte deurtjes, zoals al te zien is aan het hoekpand Bethlehemsteeg en St. Annenstraat 21. Dan worden ook de ateliertjes opgedoekt en wordt de buurt een soort dependance van de Bijenkorf: luxe en vooral dure winkeltjes.
La Vie is nog open, ja. Maar de gemeente doet niets meer aan de riolering, ik heb het vorige week geroken. Het is het laatste gevecht, dat de gemeente natuurlijk gaat winnen. Ze hebben geduld.
De Wallen zijn een prachtbuurt. Maar de grond is duur, daar wilde gemeente geen 'viezigheid' meer (ik heb het een projectontwikkelaar horen zeggen die hier al in 2006 op aandrong. "Over twee jaar is alles weg", was het antwoord. Het duurde alleen ietsje langer).
Kortom: in de St. Annenbuurt gaan de ramen niet meer open. Hoe het met 'de gracht' zal gaan... Halsema heeft zich laten ompraten en is helemaal voor verplaatsing. Maar ook dat gaat nog even duren.
Laatst dronk ik een biertje aan de rand van de Wallen. Komt er een vrouw op me af, die vroeg: "Do you like sex? Come with me!" Prostitutie zal altijd blijven, ook op de Wallen.