Parkeren Antwerpen

Welkom op Girlsreview.nl

Lid worden van deze geweldige club? Minder reclame? Meld je nu aan!

Registreren
De scanwagens controleren of er betaald is of niet en vervolgens worden de parkeerwachters ter plaatse gestuurd voor controle en het uitschrijven van de retributies. Dus het is allemaal niet volautomatisch om het wettelijk sluitend te kunnen maken.
Hier vind je de officiële uitleg over de inzet van scanwagens.

Interessant is ook de privacy-verklaring over het gebruik van de scanwagens

Om het kort samen te vatten:
  • Er wordt geen parkeerwachter naar elke overtreding van het parkeerreglement gestuurd om de overtreding vast te stellen. De electronische waarneming is voldoende om de handhavingsprocedure in gang te zetten.
  • Er circuleren wel nog steeds parkeerwachters door de stad. De drie of vier scanwagens die Antwerpen rijk is kunnen immers niet overal tegelijk zijn en dus "dwalen" er nog steeds parkeerwachters rond om de pakkans van de overtreders te verhogen.
  • De handhavings- en invorderingsprocedure gebeurt wel onder controle en toezicht van parkeerwachters, maar dat is nu dus een bureau-functie geworden ipv een "op straat wandelen" functie.
 
Parkeerwachter is een beroep waarvoor je, voorzichtig gezegd, niet veel moet gestudeerd hebben, en die mensen zijn zelf niet altijd op de hoogte van het systeem. Ik heb die ook al bezig gehoord en dan denk ik telkens: jammer van die scanwagens, want met de job van parkeerwachter kan men mensen aan het werk zetten die anders moeilijk aan de bak zouden komen.
Jongens toch, hoe laatdunkend kan je toch zijn. Voorwaarden om toegelaten te worden tot de ingangsproef voor parkeertoezichter : Diploma A2 (volledig middelbaar). Ik zou ze de kost niet willen geven aan diegenen hier op het forum die dergelijk diploma niet hebben. Moraal van het verhaal : wees niet te gierig om te betalen om te parkeren, 50€ of meer betalen om naar een DVP te gaan maar 5€ extra uitgeven om te parkeren is voor sommigen teveel gevraagd. Daar is mijn verstand te klein voor, niettegenstaande mijn hoger diploma dan een A2.

BigBenny:
  • Er wordt geen parkeerwachter naar elke overtreding van het parkeerreglement gestuurd om de overtreding vast te stellen. De electronische waarneming is voldoende om de handhavingsprocedure in gang te zetten.
Verkeerde samenvatting. Zojuist aan mijn buurman, de parkeerwachter, gevraagd. Ze rijden rond in de sectoren waar de scanwagen rijdt en krijgen van de dispatch de info om de visuele controle uit te voeren.

En nu ga ik er verder geen woorden meer aan vuil maken.
 
Laatst bewerkt:
Jongens toch, hoe laatdunkend kan je toch zijn. Voorwaarden om toegelaten te worden tot de ingangsproef voor parkeertoezichter : Diploma A2 (volledig middelbaar). Ik zou ze de kost niet willen geven aan diegenen hier op het forum die dergelijk diploma niet hebben. Moraal van het verhaal : wees niet te gierig om te betalen om te parkeren, 50€ of meer betalen om naar een DVP te gaan maar 5€ extra uitgeven om te parkeren is voor sommigen teveel gevraagd. Daar is mijn verstand te klein voor, niettegenstaande mijn hoger diploma dan een A2.
Hier doet niemand laatdunkend, hier wordt gewoon een feit vermeld, en ook dat A2 diploma, daar geloof ik niet veel van. Een diploma A2 bestaat trouwens al jaren niet meer.

Ik heb al wel vaker met parkeerwachters gesproken, en een kennis van mij heeft het als studentenjob gedaan. Weinig vorming voor nodig. Hoeft ook niet, het is goed dat die mensen tenminste werk kunnen vinden.

Waar je het haalt dat ik 5 euro te veel vindt, is een raadsel. Dat staat nergens te lezen. De tarieven zijn daar trouwens (zone rood) 2,30 euro voor het eerste uur, 3,40 voor het tweede uur en 5,70 voor het derde uur. En dat tussen 9 en 22 uur. Zon- en feestdagen gratis. Je kan ook een gratis ticket nemen voor 10 minuutjes, maar als je dan effe van bil wil gaan in het SKW, moet je wel snel hollen en dan moet je best een broek met een elastiek aandoen, zodat je een vlug vluggertje kan doen...
Verkeerde samenvatting. Zojuist aan mijn buurman, de parkeerwachter, gevraagd. Ze rijden rond in de sectoren waar de scanwagen rijdt en krijgen van de dispatch de info om de visuele controle uit te voeren.
Dus jij gelooft, dat de scanwagens en de parkeerwachters dubbel werk doen... De scanwagens zijn net aangekocht om veel meer vaststellingen op korte tijd te kunnen doen dan wat met parkeerwachters mogelijk is. Als volgens uw buurman de parkeerwachters er moeten achter rijden om de visuele controle te doen, dan zou ik me afvragen waarom die scanwagens met een camera nodig zijn. Een ANPR camera is toch ook een 'visuele controle', of niet? Als dergelijke camera's onbetrouwbaar zijn, zou er bij een trajectcontrole toch ook met elke auto een agent moeten meelopen om vast te stellen of er al dan niet te snel gereden is...

Je buurman wil misschien graag toch een beetje een belangrijk persoon zijn. Gun hem die levensvreugde, maar geloof niet alles. Maak hem er misschien wel eens op attent dat volgens de wetgeving elk verkeersbord dat iets zegt ivm parkeren, op een oranje paal moet staan. Haast overal in Vlaanderen 'weet' men dat, maar in Antwerpen is die regel nooit gevolgd. Alleen de mobiele verkeersborden, die er gezet worden bij evenementen, werken, enz. voldoen aan de wetgeving in Antwerpen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga nog eens een laatste keer reageren want er is er hier ene die niet begrijpend kan lezen :
*diploma A2 = diploma hoger secundair onderwijs
*studentenjob is van jaren geleden, de regels zijn intussen al lang aangepast, je moet nu een beëdigd ambtenaar zijn met het
vereiste diploma
*die 5€ vermeld ik omdat sommigen geen eurocent willen uitgeven aan parkeren ik verwijs hierbij niet naar één bepaalde persoon
*raadpleeg zelf de aanwervingsvoorwaarden van de Stad Antwerpen
*mijn buurman is een aimable man zonder capsones die helemaal niet belangrijk wil doen

Ik heb hier alleen wat informatie willen delen krijg dan van die reacties van personen die denken dat ze het allemaal beter weten.
So be it.
 
*diploma A2 = diploma hoger secundair onderwijs
Dat klopt niet. Ik weet wel wat je bedoelt, maar het klopt niet. Er zijn verschillende andere studierichtingen dan wat jij met A2 bedoelt, die allemaal een 'volledig middelbaar onderwijs' zijn. Je moet toch dringend eens de websites van huidge scholen raadplegen, denk ik.
*studentenjob is van jaren geleden, de regels zijn intussen al lang aangepast, je moet nu een beëdigd ambtenaar zijn met het
vereiste diploma
Een student die aan de hogeschool of universiteit studeert, heeft per definitie zijn middelbare studies met succes afgerond met een diploma, want anders mocht hij niet beginnen in het hoger onderwijs. En beëdigen duurt niet lang hoor.
*die 5€ vermeld ik omdat sommigen geen eurocent willen uitgeven aan parkeren ik verwijs hierbij niet naar één bepaalde persoon
Er is een verschil tussen geen cent willen uitgeven, en aanklagen dat er met overdreven prijzen gewerkt wordt, en dat het parkeerbeleid van de stad geen goed doet aan het aantrekken van mensen die in de stad willen komen om iets te kopen of om van een dienstverlening te genieten. Dat is geen probleem van Antwerpen alleen. Er zijn verschillende steden die nog een pak erger zijn.
*raadpleeg zelf de aanwervingsvoorwaarden van de Stad Antwerpen
*mijn buurman is een aimable man zonder capsones die helemaal niet belangrijk wil doen
Heeft hij al geantwoord op de vraag waarom Antwerpen nooit reglementaire verkeersplaten gebruikte voor parkeren?
Ik heb hier alleen wat informatie willen delen krijg dan van die reacties van personen die denken dat ze het allemaal beter weten.
So be it.
Misschien weten ze het ook wel beter. De dochter van mijn buurman heeft een kat gekocht bij een neef van het vriendje van de zoon van een medewerker van Bart de Wever. :ROFLMAO:

Het was overigens nooit mijn bedoeling om hier een boom te gaan opzetten over hoe dat systeem nu precies werkt. Tenzij je in detail wil weten hoe dat nu precies werkt, zo een ANPR camera, en hoe de algoritmes in elkaar zitten om een nummerplaat te kunnen 'herkennen', want dat wil ik ook nog wel uitleggen, als je wil. Maar dan best in pb.

Mijn enige doel was de boodschap: mannen, als je parkeert aan de Brouwersvliet of de Oude Leeuwenrui bv, om naar het SKW te gaan, let op en betaal gewoon je parking want de pakkans is de dag van vandaag heel veel groter dan nauwelijks een paar jaar geleden.

En niet onbelangrijk om te weten: er zijn geen parkeerwachters meer bezig met briefjes achter je ruitenwisser te steken, waarop vroeger een bedrag en een rekeningnummer stond, zodat je rap-rap kon betalen zonder dat je partner er lucht van kreeg. Nee, MPA stuurt gewoon doodleuk een brief, op het adres van de persoon op wiens naam de nummerplaat van de wagen geregistereerd staat. Vooral mannen die in een relatie zitten, zullen volgens mij liever niet zo een 'schrijven' in hun brievenbus krijgen. Het zal voor velen niet over de 44€ retributiekosten gaan, maar over die brief die thuis aan komt... Nee, ik heb het niet over mezelf. Mijn vriendin is er altijd bij als ik parkeer.
 
waarom zou je ergens parkeren als je er niets te zoeken hebt... die snap ik niet helemaal. Ik ga toch niet mijn auto parkeren in Antwerpen als ik in Mechelen moet zijn?
Dan ken je het verkeerslabyrint in Mechelen nog niet? LOL

Het is wel zo dat ik bv altijd blij ben als er veel files staan op de invalswegen naar Antwerpen. Want als die auto's van de files allemaal al in Antwerpen zouden geraakt zijn, dan zou je er vast en zeker niet meer kunnen parkeren. :LOL:
 
  • De handhavings- en invorderingsprocedure gebeurt wel onder controle en toezicht van parkeerwachters, maar dat is nu dus een bureau-functie geworden ipv een "op straat wandelen" functie.
Dat klopt, en het klinkt dan allemaal wel redelijk 'officieel', maar van die 'controle' moet je je ook niet te veel voorstellen.

Een voorbeeldje. Vorig jaar parkeerde iemand een deelwagen langs de Brouwersvliet, op een ogenblik dat daar reglementair mocht geparkeerd worden. Twee dagen nadien was er een evenement gepland, en was er parkeerverbod op die plaats. Dat stond ook aangeduid op de mobiele bijgeplaatste platen.

Toevallig had niemand de deelwagen intussen nog benut, en die stond dus ineens zogezegd fout geparkeerd. Rond middernacht werd de politie er bij geroepen, om voertuigen te verwijderen die daar niet mochten staan. Een agent maakte aan het bedrijf van de leenwagen een PV op, waarin hij schreef dat de wagen getakeld werd. "Werd", niet "wordt". Verleden tijd dus.

Enkele uren later was blijkbaar de zaak nog niet opgelost en maakt een tweede agent een PV op voor diezelfde wagen waarin weer staat dat die getakeld werd. De "controle en toezicht" taak werd door onze vrienden de parkeerwachters zo goed en grondig gedaan, dat ze niet opmerkten dat eenzelfde wagen geen twee keer van de zelfde plaats weg getakeld kan worden met slechts een paar uur er tussen, midden in de nacht.

Gevolg: klacht van het bedrijf tegen de politie en MPA. Blaam voor de ijverige mensen van MPA die hun juiste bril deze keer niet ophadden, en nog een grotere blaam voor de agenten die in hun PV's dingen schrijven die ze niet met hun eigen ogen vast konden stellen.

Zo werkt 'het systeem' ook. Het is een leuke geldgenerator.
 
Terug
Bovenaan Onderaan